Wakacje!

Kategoria:

Króliczki! W ostatnim tygodniu rozmawialiśmy o zwiastunach lata, letnich kwiatach i owadach, zjawiskach atmosferycznych, takich jak burza czy tęcza, oraz letnich smakołykach. Wiecie, jak zachować się w czasie burzy, jakich miejsc unikać, gdzie się schronić. Znacie siedem kolorów tęczy i wiecie, jak ona powstaje. W ostatnim tygodniu oprócz rozbudowywania waszej wiedzy, kształtowania umiejętności wypowiadania się na dany temat i słuchania wykonaliśmy wiele różnych prac plastycznych. Doskonaliliśmy także umiejętność przeliczania, porównywania liczb, z czym radzicie sobie coraz lepiej. W kolejnym, ostatnim już tygodniu w tym roku przedszkolnym, będziemy rozmawiać o wakacjach. Każdy z was wakacje spędzi gdzie indziej: w górach, nad morzem, jeziorem, u dziadków, w domu. Pamiętajcie jednak,że mają to być bezpieczne wakacje,takie, żeby nowy rok w przedszkolu powitać radośnie.
WAKACJE !
„Góry” –wspólnie z rodzicami poszukajcie na mapie polskich górskich miast oraz największych polskich gór, podawanie ich nazw.
„Jak daleko?” – sprawdźcie za pomocą sznurka odległości do różnych miejscowości na mapie. Porozmawiajcie z rodzicami, co trzeba zabrać do plecaka wędrując po górach, kogo lub co możemy spotkać na szlaku(zwierzęta, kwiaty), jak należy zachowywać się w górach.
„Morze”-co kojarzy wam się z morzem?co można ciekawego tam znaleźć?
„Morze i plaża” – zabawa plastyczna. Namalujcie farbami na dużych arkuszach papieru morze i plażę.
Pobawcie się w taką zabawę„Pani meduzo, czy możemy przepłynąć przez morze?” mama lub starsze rodzeństwo za pomocą liny wyznacza dwa brzegi. Dziecko stoi w morzu i jest meduzą. Osoby znajdują się na jednym brzegu i pytają: Pani meduzo, czy możemy przepłynąć przez morze? Meduza odpowiada:
Tak, jeśli macie coś w kolorze... (wymienia kolor). Osoby, które mają na sobie coś w wymienionym kolorze, wskazują to i spokojnie przepływają przez morze. Muszą dotrzeć do drugiego brzegu tak, aby nie złapała go meduza. Gdy któraś z osób zostanie złapana zostaje nową meduzą, a zabawa jest kontynuowana .
W co się jeszcze bawić latem? Kilka propozycji:
-„Piłeczka” – zabawa w przedmuchiwanie piłeczki pingpongowej. naklejamy na podłodze kolorową taśmę, tworząc tor, po którym dziecko przedmuchuje piłeczkę pingpongową za pomocą słomki trzymanej w buzi
-„Poszukiwanie skarbów” – podążanie za wskazówkami drugiej osoby (zabawa ciepło-zimno)
-„Letni taniec szczęścia” – Dziecko tańczy swobodnie przy dowolnej muzyce. Aby lepiej wczuć się w letni klimat, można wykorzystać letnie rekwizyty: okulary przeciwsłoneczne, kapelusze, kolorowe chustki, piłki plażowe.
-„Bezpieczne wakacje” – zabawa z lizakami(może być kartka czerwona i zielona). Rodzic czyta zdania, a dziecko ocenia ich prawdziwość, podnosząc odpowiedni znak i podając uzasadnienie. Przykłady zdań:
– Na plaży można palić ognisko.
– Gdy świeci słońce, należy smarować się kremem do opalania.
– Biała flaga oznacza, że można się kąpać.
– Można chodzić po wydmach.
– Można spacerować po górach w klapkach.
– Na plaży nie można śmiecić.
– Podczas jazdy na rowerze trzeba mieć kask.
– Można wchodzić do wody na niestrzeżonej plaży
Kochani!W ramach podsumowania tego roku pracy chcemy wyrazić dumę z postępów Waszych dzieci. Pracowały z zapałem i w pełni zasłużyły na wypoczynek. Chcemy Wam podziękować za wsparcie w minionym roku, za pomoc i zaangażowanie. Życzymy Wam i Dzieciom udanych, niezapomnianych, pełnych wrażeń i przede wszystkim bezpiecznych wakacji! Wracajcie wypoczęci i szczęśliwi. Do zobaczenia w nowym roku przedszkolnym! Panie: Asia i Basia.

Kochane Króliczki, drodzy Rodzice!

Kategoria:

W minionym tygodniu zajęliśmy się ważnym tematem – ochroną środowiska.
Najpierw dzieci decydowały, które przedmioty stworzyła natura, a które są dziełem człowieka. Potem nie tylko przypominały sobie zasady segregowania śmieci, lecz także zgłębiały trudniejsze zagadnienia – dowiedziały się, czym jest i jak powstaje smog. Zachęcałyśmy, by przedszkolaki zastanawiały się, jak same mogą dbać o środowisko. Niektóre propozycje wprowadzaliście w życie w Waszych domach. przeprowadziliśmy również kilka doświadczeń, między innymi zbudowaliśmy własne mini oczyszczalnie wody. Dzieci wykonały interesujące prace plastyczne, które można podziwiać
na facebooku przedszkola, do czego gorąco zachęcamy. W minionym tygodniu proponowałyśmy również, by dzieci poznały kolejną literę – Z, z i rozmawiały z Wami o zwierzętach.
W tym tygodniu chciałybyśmy zająć się książkami, które są przyjacielem człowieka i zachęcić wszystkich do ich czytania.
– Czytanie książek rozwija myślenie, pamięć i mowę dziecka.
– Poprzez czytanie dziecko zdobywa wiedzę o sobie i otaczającym je świecie oraz rozwija kompetencje poznawcze.
– Książki pomagają dzieciom poznać i nazwać emocje swoje i innych osób, a także rozróżniać świat zewnętrzny od świata odczuć i wrażeń.
– Czytanie uczy wyrażania emocji oraz radzenia sobie z nimi.
– Czytanie jest dla dziecka czasem relaksu i reguluje emocje z całego dnia.
– Książki pomagają oswoić trudne tematy, uczą komunikować potrzeby i pokonywać lęki.
– Bohaterowie książkowi dają dzieciom nowe wzory osobowe oraz wskazówki, jak postępować w różnych sytuacjach.
– Czytanie z rodzicem rozwija w dziecku zainteresowanie literami i słowem pisanym oraz rozbudza w nim gotowość do nauki samodzielnego czytania.
– Czytanie rozwija kreatywność i wyobraźnię dziecka, uczy wyciągania wniosków, porównywania faktów i znajdowania rozwiązań.
– Książka jest świetnym pretekstem do rozmowy z dzieckiem i wyprawy do miejsc związanych z jej tematem
– Książka jest przyjacielem człowieka.

Dużo by można pisać o wartościach, jakie płyną z czytania dziecku i obcowania z książką. Dlatego poświęćmy ten tydzień na czytanie, oglądanie, rozmawianie z dzieckiem o książkach i uczeniu ich szacunku dla książki. Spędźmy każdego dnia wspólną chwilę ze słowem czytanym.
Nasze propozycje zabaw i zajęć.
1. Przede wszystkim codziennie czytamy wspólnie z dzieckiem bajki, historie, opowiadania, legendy... Zadajemy dziecku pytania do przeczytanego tekstu, zachęcamy, by próbowało samodzielnie opowiadać swoję wersję bajki, wzbogacamy słownictwo, rozwijamy wyobraźnię, uczymy budowania dłuższych wypowiedzi, układania zdań, poszukiwania i zaznaczania wybranych liter w tekście, dzielimy wybrane wyrazy na sylaby, pomagamy w wybrzmiewaniu pierwszej głoski, na jaką się one zaczynają. Bawimy się słowem, tekstem.
2. "Jak nauka wyszła z lasu" i "Jak powstaje książka" – zachęcamy do obejrzenia filmików o tym właśnie tytułach na YouTube. Dzieci podczas kilkuminutowych filmików poznają proces produkcji papieru oraz dowiedzą się o historii powstawania książek.
3. "Lubimy bajki" – również na YouTube posłuchajmy i spróbujmy wspólnie nauczyć się tej piosenki ("Lubimy bajki" muz. Tomasz Strąk, sł. Stanisław Karaszewski):
I. Oj rety, rety, co tu się dzieje,
wszędzie są wróżki i czarodzieje.
To nie do wiary, ja chyba śnię,
wszystko, co zechcę, to spełnia się!
Ref.: No, bo my lubimy bajki,
wtedy, kiedy jest nam źle.
My lubimy takie bajki,
które dobrze kończą się.
II. Jeden ruch różdżką, jedno zaklęcie,
oto księżniczka tańcuje z księciem.
Wróżka Kopciuszka stroi na bal,

tylko macochy trochę mi żal.
Ref.: No, bo my lubimy bajki...
III. Abrakadabra, hokus–marokus,
w czarach jest siła i mnóstwo pokus.
Dla czarodzieja przestroga ta,
aby nie zbudził śpiącego zła.
Ref.: No, bo my lubimy bajki...

ZWIERZĘTA DUŻE I MAŁE

Kategoria:

KOCHANE KRÓLICZKI,
Po tygodniu związanym z dziećmi z odległych zakątków Ziemi ruszamy w dalszą podróż po świecie. Tym razem poznamy różne zwierzęta.
Temat Tygodnia: ZWIERZETA DUŻE I MAŁE
Propozycje zabaw:
1. Gdzie żyją zwierzęta? - praca z mapą świata. Zachęcamy do przeglądania albumów, atlasów zwierząt, bądź stron w internecie poświęconym zwierzętom świata. Pokażmy dziecku najbardziej charakterystyczne dla danego kraju, czy kontynentu zwierzęta. Porozmawiajmy o tym, gdzie żyją, co jedzą, przeczytajmy różne ciekawostki, powiedzmy o zwierzętach objętych ochroną.
2. Jakie to zwierzę? – zabawa dydaktyczna. Dziecko kończy porównania podawane przez rodzica odpowiednią nazwą zwierzęcia, np.:
Groźny jak... (lew) Głodny jak... (wilk)
Uparty jak... (osioł) Mądry jak... (sowa)
Łagodny jak... (baranek) Przebiegły jak... (lis)
W wodzie czuję się jak... (ryba) Pracowity jak... (mrówka)
Powolny jak... (żółw) Dumny jak... (paw)
Łazi po płotach jak... (kot)
3. ZOO – zachęcamy do wykonania makiety przestrzennej na kawałku kartonu, gdzie każdego dnia dziecko może umieszczać samodzielnie wykonane, a wcześniej poznane z rodzicami zwierzęta świata. Mogą to być figurki z plasteliny, ciasta, masy solnej, bądź szablony narysowane na kartce, a następnie wycięte. Można tworzyć klatki, zagrody, ozdabiać krzaczkami, tekturowymi drzewkami, kamyczkami. Taka makieta to super zabawa dla całej rodziny.
4. Ile kropek ma biedronka? - zabawa matematyczna. Narysujmy dziecku na kartce biedronki z różną ilością kropek (w granicach 10), z boku napiszmy kolejno, albo w rozsypance, liczby od 1 do 10. Zadaniem dziecka będzie policzyć biedronce kropki i połączyć ją linią z odpowiednią liczbą. Zadanie to można modyfikować – u osy będą liczyć paski, u motyla plamki, u kota cętki, u węża wzorki, itd. Wszystko zależy od mozliwości plastycznych dorosłego, jeśli ich brakuje – niech to będą żółwie ;-)
5. Kamyk – poproście dziecko, aby nauczyło Was i innych członków rodziny zabawy w "Kamyka". Oto treść: Leży kamień na środku podwórka, a pod kamieniem malutka dziurka, a w dziurce kto?... I tu osoba która jest "kamykiem" wydaje dźwięk imitujący głos jakiegoś zwierzęcia, ten, kto odgadnie co to za zwierzę, jest kamykiem. Zabawa angażująca wszystkich członków rodziny, a także odwiedzających ją przyjaciół i znajomych.
6. Zwierzęta – uczmy dziecko schematów rysowania zwierząt, pokażmy jak narysować ślimaka, od czego zacząć rysunek misia. Do tego naprawdę nie trzeba wielkich zdolności plastycznych, to mają być tylko schematy. Ale w ten sposób na pewno będziemy doskonalić sprawność grafomotoryczną dziecka, a przede wszystkim spędzimy z nim wspólnie czas.
7. Mucholot – zabawa ruchowa. Dziecko wykonuje ruchy imitujące podróż samolotem w rytm piosenki "Mucha w mucholocie":
–– wsiada do samolotu – podnosi najpierw prawą, potem lewą nogę i siada na podłodze
–– zapina pasy – krzyżuje ręce na ramionach,
–– włącza silnik – wyciąga przed siebie i cofa raz prawą, raz lewą rękę,
–– obserwuje chmury za oknem – przykłada ręce do oczu, tworząc lornetkę, patrzy raz w prawo, raz w lewo,
–– leci – rozkłada ręce na boki i porusza się swobodnie po pokoju
Mucha w mucholocie
sł. i muz. Aida Kosojan-Przybysz
Siedzi mucha w mucholocie,
do Krakowa sobie leci.
Chce odwiedzić wujka, ciotki,
brata z żoną i ich dzieci.
Ref.: Mucha, mucha w mucholocie,
jak w prawdziwym samolocie.

Do Krakowa sobie leci,
a za oknem słonko świeci.
W doskonałym jest humorze,
już doczekać się nie może.
Kiedy w końcu wyląduje
i rodzinę ucałuje.
Ref.: Mucha, mucha w mucholocie...
Mała mucha tak daleko
jeszcze nigdy nie leciała.
Więc na tak daleką podróż
wiele rzeczy spakowała.
Ref.: Mucha, mucha w mucholocie...
Ma walizkę kolorową,
a na sobie suknię nową.
Okulary choć za duże
wyśmienite do podróży.
Ref.: Mucha, mucha w mucholocie...
Ręce w górę i machamy,
udajemy, że latamy.
Podskok w górę, startujemy,
gdy siadamy, lądujemy.
Kochani, dziękujemy za pamięć i wszystkie nadesłane zdjęcia, filmy, pozdrowienia. Życzymy Wam cierpliwości, pomysłowości, radości każdego dnia. Szanujemy ogrom wysiłku, jaki codziennie wkładacie w rozwój swojego dziecka, często kosztem innych zajęć. Życzymy wszystkim wesołej zabawy i serdecznie pozdrawiamy
Pani Asia i Pani Basia

"Dbamy o naszą planetę"

Kategoria:

Kochane Króliczki,
minął kolejny tydzień z dala od przedszkola. Daleko, a jednak tak blisko, gdyż cały czas pamiętamy o Was i tęsknimy za wspólnymi zabawami. Nic nie zastąpi bezpośredniego kontaktu, nic nie zastąpi wesołej zabawy w gronie przyjaciół, wszystkich kłótni, rozmów, tajemnic, psikusów, niesamowitych pomysłów i bycia, bycia razem. To wszystko wkrótce
powróci, mamy nadzieję, że już niedługo będziemy mogły towarzyszyć Wam we wszystkich wspaniałych przedszkolnych przygodach. A póki co mamy propozycję, jak spędzić przyszły tydzień. Opowiemy Wam, co wspólnie robilibyśmy w przedszkolu i mamy nadzieję, że przyłączycie się do naszych zabaw. W tym tygodniu szczególnie
zadbamy o naszą planetę. Spróbujemy urządzić jej urodziny, żeby się cieszyła, żeby wiedziała, że o niej pamiętamy i obiecujemy o nią dbać. To są nasze propozycje do wspólnych działań i zabaw. Zachęćcie do nich swoich Rodziców, gdyż bez nich nie będzie możliwa wspólna zabawa. A przy okazji dziękujemy Michałowi K i jego rodzicom: pani Renacie i i panu Adrianowi, którzy z wielkim zaangażowaniem uczestniczą w naszym "wirtualnym przedszkolu". Brawa!!!
"Dbamy o naszą planetę"

1. Natura, czy człowiek? - rozwijamy logiczne myślenie przez zachęcanie do zastanawiania się nad tym, co nas otacza. Gromadzimy różne rzeczy, naturalne i te wytworzone przez człowieka i prosimy dziecko o odpowiednie podzielenie ich.
Wytwory człowieka: reklamówka, piłka, książka, kredka, długopis, kartka, papierek po cukierku, łyżka, ścierka, gąbka, skarpetka, śruba, samochód zabawka, lalka, miś, puszka, butelka, itp. Przedmioty naturalne: liście, gałązki, źdźbło trawy, cebulka, jabłko, kwiat, kora, słoma, siano, burak, ziemniak, kamień, orzech, bursztyn, muszelka, pióro, itp. Możemy tę zabawę przeprowadzić za pomocą quizu "Tak, czy Nie". Dorosły wymienia przedmiot, rzecz, pyta np. czy skarpetki rosną na drzewie, a dziecko ma odpowiedzieć twierdząco, albo przecząco. Takie zabawy skłaniają do myślenia, do zastanawiania się nad otaczającą nad rzeczywistością, uczą argumentowania i
rozwijają wiedzę o otaczającym świecie.

2. Wspólne rozmowy – rozmawiamy z dzieckiem o otaczającym świecie, pytamy je o zdanie, co mu się podoba, a co chciałoby zmienić. Rozmawiamy i uczymy domowych sposobów oszczędzania energii, wody, segregowania śmieci. Pozwalamy na wyrażanie własnych opinii, zachęcamy do budowania dłuższych wypowiedzi, argumentowania, dyskusji.
3. Taki piękny świat – prosimy o Waszą interpretację naszego najbliższego otoczenia przez wyrażenie jej na karce papieru, za pomocą przeróżnych środków: farby, kredki, flamastry, kolaż, wydzieranka, wyklejanka, itp.
4. Widok zza okna – prosimy o zdjęcia tego, co Was zaciekawi, zachwyci, rozbawi, zastanowi... A do tego spróbujmy zachęcić dziecko do nadania tytułu fotografii. Czekamy na Wasze pomysły!
5. Jak pomóc naszej planecie? - oho, i tu organizacje zajmujące się prawami dziecka mogą nas zacząć prześladować :-) bo zadanie polega na tym, żeby wykorzystać energię dziecka do wykonania prac fizycznych. Wyznaczmy mu obowiązek zagrabienia, zamiecenia podwórka, wyniesienia śmieci, z wcześniejszą ich segregacją. Po prostu zachęćmy dziecko do prostej, fizycznej pracy. Wykorzystajmy jego chęci, zaproponujmy wspólne porządki w ogrodzie, na strychu, w piwnicy lub tam, gdzie do tej pory nie mieliśmy czasu zajrzeć.
6. Z jak zebra – zapoznajemy dziecko z obrazem graficznym litery "Z, z". Na kawałku starej gazety dziecko ma zaznaczyć, otoczyć, przekreślić wszystkie literki "Z,z", jakie znajdzie. Przy okazji rozmawiamy o zwierzętach zagrożonych wyginięciem, zachęcamy dziecko do wymieniania nazw zwierząt, które zna, do wybrzmiewania pierwszej
głoski w ich nazwie, do układania zdań z tymi zwierzętami, dzielenia ich nazw na sylaby. Proponujemy zabawę w poszukiwanie zwierząt na podaną głoskę – z jak zebra...
7. Kamyczki – wszystkie dzieci uwielbiają zbierać i kolekcjonować różne skarby. Pozwólmy im na to. A potem niech zebrane kamyczki liczą, układają od największego do najmniejszego, niech porównują ich ciężar, opisują kształt /może coś im przypomina/. Na koniec zebranymi kamykami można rzucać do celu, na odległość, byle nie w okno sąsiada;-) albo pokolorować je i stworzyć z nich różne cudaki.
8. Bingo, Kółko i krzyżyk – zachęcamy do korzystania z różnego rodzaju gier planszowych, które można wykonać samemu z dzieckiem. Tzw. "gry ściganki", które działają na zasadzie, kto pierwszy ten lepszy, są bardzo lubiane przez dzieci. Uczą również zachowań społecznych, czyli radzenia sobie z porażką i z przegraną.

9. Smog – rozwijamy koncentrację przez wysłuchiwanie dłuższych opowiadań. Tym razem opowiadanie połączmy z zabawą badawczą.
"Smog" opowiadanie Agnieszki Frączek
Bardzo długo wyjeżdżaliśmy z miasta. „Brum, brum!”, dudniło nam w uszach. „Ti–tit, ti–tit!”, atakowało nas mimo szczelnie zamkniętych okien. – Rany, jaki korek! – narzekał tata. – Szybciej! – prosił Antek. – Wolniej – prosiła mama.
– Nudzi mi się – jęczała Zosia. – Pi... – popiskiwał pies. – Daleko to jeszcze? – pytałem ja, Sprężynek. Ale nasze słowa i tak zagłuszało nieznośne „Brum, brum, ti–tit!”. Wreszcie – powolutku, koło za kołem – udało nam się wyjechać za miasto. I od razu zrobiło się weselej. Tata przestał narzekać na korki, mama przestała prosić, żeby tata zwolnił (dziwne, bo jechaliśmy teraz dużo szybciej niż w mieście), Antek przestał prosić, żeby tata przyspieszył, nawet Zosia przestała się nudzić. Z pobocza machały do nas czerwone dęby, żółte brzozy i zielone choinki, pies pochrapywał cicho, a Zośka nuciła jakąś przedszkolną piosenkę. Nawet słońce świeciło jakby trochę jaśniej. – Od razu widać, że smog został za nami – cieszyła się mama. – To tam był jakiś smok? – z wrażenia mało nie wypadłem z koszyka. – Trzygłowy? – zawtórowała mi Zosia. – Spokojnie, nie smok, tylko smog, głuptasy – roześmiał się Antek. – A co to za różnica? – zapytała Zosia. – Ten wasz smok jest zielony, ma trzy głowy, pazury, ogon i K na końcu... – Czyli na ogonie? – Zośka! – zbył siostrę Antek. I tłumaczył dalej: – Wasz smok pożarł barana nafaszerowanego siarką. Zgadza się? – Tak... – odpowiedziała
niepewnie Zosia, która chyba podobnie jak ja nie rozumiała, czemu ten zielony potwór ma być „nasz”. – Smog, o którym mówiła mama, też ma w środku trochę siarki. Ale na tym koniec podobieństw. Bo mamie wcale nie chodziło o smoka, ale o smog, prawda, mamo? – Prawda. – Czyli chmurę pełną dymów i spalin – wtrącił tata. – A skąd się biorą takie smoki? – Smogi! – poprawił Antek. – Skąd? No z tej... Z tego... – plątał się. – Pamiętacie te wszystkie samochody stojące w korku? – przyszedł mu z pomocą tata. – Potraficie sobie wyobrazić, ile one naprodukowały spalin. – Mnóstwo.
– Właśnie: mnóstwo. A przecież powietrze jest zanieczyszczane nie tylko przez samochody, ale też przez fabryki, gospodarstwa domowe, przez... – przerwał nagle tata. – Zobaczcie, jaki paskudny dom! Rzeczywiście, z komina małego, żółtego domku wydobywały się kłęby dymu – gęstego, brązowoczarnego i pachnącego chyba jeszcze gorzej niż smocza jama. Wdzierał się do samochodu, łaskotał nas w nosy i szczypał w oczy. – A fe! – zawołała Zosia. – Fe! – powtórzył za siostrą Antek i zakrył sobie nos szalikiem. – Psik! – kichnął pies. Co oni palą w tym piecu? Śmieci? – zastanawiała się mama. – Śmieci – potwierdził tata. – A paląc je, zatruwają powietrze, które i bez tego jest już bardzo zanieczyszczone – westchnął. – A smog się cieszy – podsumował Antek. Po przeczytaniu opowiadania zadajemy dzieciom pytanie: Co to jest smog? Czym różnią się smog i smok? Jakie są przyczyny smogu? Wyjaśniamy, że nie zawsze widać, że powietrze jest zanieczyszczone – i wykonujemy eksperyment z latarką: 10. Czy powietrze jest czyste? – doświadczenie, obserwacja drobin kurzu w świetle latarki. Gasimy światło i zapalamy małą latarkę, obserwujemy powietrze w snopie światła, próbując dostrzec drobinki zanieczyszczeń.

11. Smok w smogu – oczywiście swoje wyobrażenia przenosimy na papier! Prosimy o zdjęcia prac.

12. Biegi przełajowe – podczas codziennych zbaw i zajęć nie zapominamy o ruchu w domu, ruchu na świeżym powietrzu. Wykorzystajmy to, co mamy "pod ręką" i urządźmy dziecku biegi przełajowe z przeszkodami, lub bez przeszkód. Bawmy się, ruszajmy. Może wymyślimy wspólny "Królikowy bieg dla medyków"?

Drodzy Rodzice, co tydzień umieszczamy na stronie internetowej przedszkola informacje o wspólnych działaniach /zakładka "grupy"/, które podejmujemy, aby być jak najbliżej dziecka. Informacje zamieszczane są również na stronie
facebooka https://www.facebook.com/PSnr2/, gdzie można dzielić się z innymi dziećmi swoimi pracami. My jesteśmy dla Was dostępne pod nr telefonu: p. Asia 885363106 i p. Basia 693245857 oraz przez maile udostępnione na stronie przedszkola. Prosimy dzwońcie do nas, kontaktujcie się i przekazujcie swoje sugestie i propozycje.
Pozdrawiamy wszystkich bardzo serdecznie i życzymy dużo zdrowia!
Propozycje zabaw plastycznych;

KRÓLICZKI

Kategoria:

Wszystkie dzieci na całym świecie obchodzą Dzień Dziecka 1czerwca. Niektóre spędzają go zupełnie inaczej niż w Polsce. Porozmawiamy o dzieciach z różnych stron świata, o ich wyglądzie, strojach, obyczajach, a także o muzyce charakterystycznej dla kontynentów, na których żyją. Może się okazać, że mimo iż mieszkamy w odległych krajach, podobnie się bawimy i spędzamy czas wolny. Dowiemy się także, że na świecie niektórzy rówieśnicy żyją w trudnych warunkach: muszą pracować, cierpią z powodu głodu, braku dostępu do wody czy wojen. Porozmawiamy i poznamy swoje prawa. Dowiemy się, co się należy dzieciom i co zrobić, gdy ktoś łamie ich prawa.
W tym tygodniu będziemy poznawać samych siebie. Porozmawiamy o sobie, o swoim wyglądzie i naszych zainteresowaniach. Poszukamy różnic i podobieństw między nami. Dowiemy się, że choć na zewnątrz się różnimy, w środku często jesteśmy do siebie podobni.

Temat Tygodnia: DZIEŃ DZIECKA
Propozycje zabaw:
1. Zabawa z mapą świata – czytamy dziecku wiersz pt. "Dzieci świata", a następnie oglądamy z nim mapę świata, nazywamy kontynenty, niektóre państwa, pokazujemy Polskę, opowiadamy o rdzennych mieszkańcach poszczególnych kontynentów, czym się różnią od nas, odpowiadamy na interesujące dziecko pytania.
Dzieci świata
Wincenty Faber
W Afryce w szkole na lekcji
Śmiała się dzieci gromada,
Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,
Że gdzieś na świecie śnieg pada.
A jego rówieśnik Eskimos,
Ten w szkole w chłodnej Grenlandii,
Nie uwierzył, że są na świecie
Gorące pustynie i palmy.
Afryki, ani Grenlandii
My także jak dotąd nie znamy,
A jednak wierzymy w lodowce,
W gorące pustynie, w banany.
I dzieciom z całego świata,
chcemy ręce uścisnąć mocno
i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,
jak i z nas samych wyrosną.

2. Wigwam – kto z nas nie budował namiotów z krzeseł, stołu i koca? Pozwólmy dziecku na taką zabawę. Oprócz tego, możemy pomóc dziecku zrobić pióropusz, wybrać indiańskie imię, przybrać barwy wojenne i odtańczyć taniec deszczu.
3. Ziarnka ryżu – pomieszajmy troszkę ziaren ryżu np. z ziarnkami kaszy gryczanej. Wybierając ryż, dziecko doskonali chwyt pęsetkowy, a jeszcze jak będzie miało ułożyć go na kupeczki po 10 sztuk, będzie doskonalić przeliczanie.
4. Prawa dziecka – wiersz M. Brykczyńskiego jest doskonałym wprowadzeniem do rozmowy i zapoznania dziecka z jego podstawowymi prawami.
O prawach Dziecka
Niech się wreszcie każdy dowie
I rozpowie w świecie całym,
Że dziecko to także człowiek,
Tyle, że jeszcze mały.
Dlatego ludzie uczeni,
Którym za to należą się brawa,

Chcąc wielu dzieci los odmienić,
Stworzyli dla Was mądre prawa.
Więc je na co dzień i od święta
Spróbujcie dobrze zapamiętać:
Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,
A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.
Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi
I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.
Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać,
I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.
Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami,
Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.
Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,
Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.
Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa,
A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.
Tak się tu w wiersze poukładały
Prawa dla dzieci na całym świecie,
Byście w potrzebie z nich korzystały
Najlepiej, jak umiecie.
5. Portret mojego kolegi – zabawa plastyczna. Zaproponujcie, aby Wasza pociecha narysowała swojego przyjaciela. Portret ten można mu będzie wysłać za pośrednictwem naszego przedszkolnego Facebooka.
6. Słodkości- pyszności – zróbcie razem z dzieckiem pyszniutki deserek, który rozweseli buziaki w deszczowy dzień.
7. Tor przeszkód – wykorzystując meble i sprzęty, stwórzmy dziecku do pokonania tor przeszkód. Niech się czołga, przeskakuje, wspina, pokonuje. Każde wyzwanie pobudza aktywność, również umysłową i uczy rozwiązywania problemów.
Wszyscy jesteśmy dziećmi – niech więc Dzień Dziecka trwa cały rok! Udanej zabawy i wszystkiego dobrego życzą Wam pamiętające panie Asia i Basia.
Piosenka O PRAWACH DZIECKA https://pl.pinterest.com/pin/164381455136419059/

Kochane Króliczki!

Kategoria:

Za nami pełen wrażeń tydzień świąteczny. Mamy nadzieję, że miło, ciekawie i pracowicie go spędziłyście. W tym tygodniu czeka nas praca na roli. Nie wierzycie? Naprawdę! Zaproście rodziców do wspólnej zabawy. Zapytajcie czym się różni słoma od siana, po co na polach stawia się strachy na wróble, jak nazywają się maszyny wykorzystywane do pracy w polu i ogrodzie. Proponujemy Wam zabawy z wykorzystaniem różnych ziaren, które mamy na pewno mają w kuchennych szafkach oraz wspólne pieczenie bułeczek. Pomysłów nie może nam zabraknąć, dzielcie sie nimi z nami, a także efektami swoich wspólnych zabaw.

A oto nasze propozycje – zaproście do wspólnej zabawy rodziców, dziadków i starsze rodzeństwo:
1. Film "Od ziarenka do bochenka" dostępny na Youtube i kolejny "Jak produkowany jest chleb". Kochani, uczmy nasze dzieci szacunku dla chleba, tak, jak uczyli nas tego nasi rodzice. Pamiętacie o ucałowaniu chleba, który przypadkowo nam upadł? To przecież było kiedyś czymś normalnym...
2. Do obejrzanego filmu można ułożyć własną opowieść, rozwijajcie pamięć i mowę, można dodać również opowieść ruchową z ćwiczeniami logopedycznymi:
- Pociąg: Jedziemy dziś do gospodarstwa rolnego pociągiem (ciuch, ciuch, ciuch – naśladowanie odgłosów). Przekonamy się, jak wygląda życie na wsi...
- Koniki: Jedziemy na konikach do pana rolnika (odgłos kląskania).
- Praca rolnika: Najpierw rolnik sieje zboże (mówimy: siejej, siejej, siejej), deszcz pada na pole (kap, kap, kap), zboże rośnie i dojrzewa, a wietrzyk śpiewa (szszszszszsz...).
Słońce grzeje całe lato (ufff, ufff, ufff), nastała pora zbiorów, na pole wjeżdża kombajn (wrrrrr, wrrrrr, wrrrrrr). Kombajn przesypuje ziarno na wozy (szszszszszsz...), rolnik wiezie ziarno ciągnikiem do młynarza (trrrrr, trrrrrr, trrrrrr).
- Młyn: Młynarz w młynie zmiele ziarnka (szerokie otwieranie ust i kołowy ruch języka). Z ziaren powstanie mąka. Wpadła do nosków! (kichamy Aaaa-psik!). Mąka jest gotowa, do piekarni jedziemy ciężarówką (brum, brum, brum). Nocą, kiedy dzieci śpią (sen – chrapanie), piekarz piecze z mąki chleb i bułki (naśladowanie ruchu wyrabiania ciasta).
- Piekarnia: Z samego rana samochody (brrrum, brru, brrrum) z piekarni ruszają do sklepów, by dostarczyć pieczywo. Uwaga, jeszcze gorące (parzy – dmuchanie), ale jak pięknie pachnie (wąchanie – głęboki wdech nosem, wydech buzią).
- Pociąg: wracamy do domu (ciuch, ciuch, ciuch).
3. Rośliny uprawne – pobawcie się z rodzicami w detektywów i poszukajcie w internecie obrazków różnych roślin zbożowych (np. żyto, pszenicę, owies, kukurydzę, jęczmień), okopowych (buraki, ziemniaki, marchew, rzepa, itd.), oleistych (słonecznik, len, rzepak) i włóknistych (len, konopie).
Spróbujcie narysować wybrane zboże i ulepić z plasteliny, masy solnej, bądź ciasta kilka poznanych warzyw, możecie zrobić cały ogródek :-)
4. Warzywno- owocowy quiz – cała rodzina bawi się wspólnie. Wymieniacie nazwy warzyw i owoców, krajowych i egzotycznych. Próbujecie wymieniać potrawy, do których przygotowania można ich użyć. Wymieniacie warzywa i owoce na podaną głoskę, lub sylabę. Odgadujecie pierwszą głoskę, na którą rozpoczyna się nazwa podanego owocu lub warzywa. Liczycie sylaby, układacie zdania. A wszystko to można robić na przykład podczas przygotowania obiadu, sałatki owocowej, kanapek – dorosły wspólnie z dzieckiem.
5. Ziarenka – zapraszamy do zabawy z wykorzystaniem ziaren fasoli, grochu, soczewicy, słonecznika, ryżu, itp. które są doskonałym ćwiczeniem na usprawnianie rączki, chwytu pęsetowego.
• Obrazki z ziarenek – układamy różne kształty z różnych ziaren – domki, kwiaty, roboty, co komu przyjdzie do głowy
• Mandale – rysujemy koło, dzielimy je na różne części, np. jak witraż, dziecko smaruje klejem jeden kawałeczek koła i wykleja je wybranym gatunkiem ziarenek
• Liczymy ziarenka – rozsypane w różnym układzie, uczymy porządkować w szereg i przeliczać. Łączyć w pary, porównywać ilość w danym zbiorze. Na kartkach zapisujemy cyfry i wspólnie układamy na nich tyle ziarenek, ile wskazuje liczba. Przy zabawach matematycznych możemy puścić wodze wyobraźni i bawić się, bawić, i liczyć, i przeliczać...
6. Wiosenne kwiaty – do wykonania których potrzebne będą stare gazety. Ugniatajcie je, zwijajcie, wydzierajcie, przyklejajcie i twórzcie przedziwne, wiosenne papierowe ogrody.
7. Zielony ogródek – posadźcie wspólnie w słoiczkach z wodą fasolę, groch. Wystarczy kawałek gazy, bandaża i gumka. Niech dzieci mają możliwość prowadzenia obserwacji. Można użyć również cebuli, ziemniaka, który zaczyna kiełkować.
8. Zabawy ruchowe – tego nie może zabraknąć. Robimy "taczki", nosimy na głowie książkę, skaczemy przez miotłę, rzucamy do siebie papierową kulą, bawimy się w chowanego, marmurki, figury...

Drodzy Rodzice, wiemy, że łatwo nie jest, ale też widzimy na przesyłanych do nas zdjęciach, filmikach, jak ciekawie, mądrze i wesoło potraficie bawić się wspólnie z dziećmi. Jesteśmy pełne podziwu. Wiemy, że proponowane tu przez nas zabawy nie zastąpią kontaktu i zabawy z rówieśnikami w przedszkolu. Chciałybyśmy jednak, żebyście przekazali dzieciom, że niedługo do niego wrócimy, a to, co proponujemy, robiłybyśmy właśnie z nimi w grupie. Niech wiedzą, że o nich myślimy, pamiętamy, niech wiedzą, że wszystko będzie dobrze. Bo pozytywne myślenie i dziecięca wiara może zdziałać cuda.
Pozdrawiamy Was gorąco – pani Asia i Basia

KOCHANE KRÓLICZKI, DRODZY RODZICE,

Kategoria:

Miniony tydzień dotyczył emocji – tematu trudnego, ale niezwykle ważnego dla nas wszystkich, a zwłaszcza dla dzieci. Głównym celem było utrwalenie nazw i cech charakterystycznych różnych uczuć, ale również pomoc dzieciom w przeżywaniu emocji w odpowiedni sposób. Dzieci z rodzicami uczyły się rozpoznawać nie tylko emocje własne, lecz także cudze, oraz podchodzić do nich z szacunkiem. Uczyły
się rozróżniać emocje przyjemne i nieprzyjemne, a także poznały strategie radzenia sobie z tymi złymi. Pamiętajmy, że to my, dorośli, jesteśmy dla dzieci pierwszym wzorem postępowania, to od nas uczą się strategii zachowań i radzenia sobie w różnych sytuacjach, jakie niesie codzienność.

W tym tygodniu będziemy rozmawiać o Was, o rodzicach, rodzinie. Przygotowując dzieci do świętowania Dnia Mamy i Taty, porozmawiajcie z nimi o Waszych zawodach, wykonywanych czynnościach, pełnionych obowiązkach. To jest czas na oglądanie rodzinnych albumów, na wspomnienia. Można podzielić się z nimi najbardziej radosnymi przeżyciami, przypomnieć sobie rodzinne przygody, dowiedzieć się za co dzieci nas kochają, powiedzieć im o Waszej miłości. Postarajmy się też uwrażliwić
dzieci na potrzeby i emocje innych. Porozmawiać o nietypowych rodzinach, np. składających się tylko z jednego rodzica. Poruszyć temat dzieci wychowywanych przez dziadków, rodzin patchworkowych oraz adopcji. Zachęcamy do sięgnięcia po bajkę Katarzyny Kotowskiej pt. "Jeż". Rozmowa na trudne tematy jest dla dzieci bardzo ważna – buduje wrażliwość, otwartość, chroni przed stereotypowym postrzeganiem
świata. Pomóżcie przygotować dzieciom upominki dla Was, dostarczcie materiałów, pomysły na pewno znajdą same. Doceńcie ich trud. Jak najczęściej mówcie im, ile dla Was znaczą i że je kochacie. To bardzo ważne dla poczucia ich bezpieczeństwa i budowania relacji z otoczeniem.


Temat tygodnia: ŚWIĘTO MAMY I TATY
1. "Oglądanie rodzinnych albumów" – zachęcamy dziecko do wspomnień, do budowania dłuższych wypowiedzi, do zadawania pytań.
2. "Zawody rodziców" – rozmowa pt. pracy zawodowej rodziców, a także zabawa w odgadywanie różnych zawodów np. po ich atrybutach – "Kto potrzebuje w pracy garnków?", bądź prze proste pytania – "Kto leczy ludzi?"
3. "Moja mama jest..., mój tata jest..." – dzieci kończą zdania, które mogą być baaaardzo różne, np. "Moja mama lubi..., mój tato nie chce...", itp – nieocenione źródło wiedzy o samym sobie ;-)
4. "Głoski" – zabawa w tworzenie słów na podaną głoskę
5. "Liczymy talerze" – doskonalimy z dziećmi umiejętności przeliczania kuchennych sprzętów, czy domowych przedmiotów. Pobawmy się w liczenie wszystkich okien, drzwi, w mieszkaniu, mebli w pokoju, ile nóg krzeseł jest w kuchni, itp. Poprośmy, aby dziecko nakryło do stołu dla wszystkich członków rodziny, niech dobiera w pary kubeczki i łyżeczki. Pomysłów można tworzyć bez liku, a wszystko to z korzyścią dla dziecka.
6. "Korale" – zabawa polega na kontynuacji podanego rytmu, najprościej na kolorowych koralach, klockach, kredkach, paseczkach kolorowego papieru. Układamy dziecku początek, np.: 2 czerwone, 1 biały, 2 niebieskie, ono ma kontynuować rytm, dokładając elementy w podanej we wzorze kolejności, aż do ich wyczerpania.
7. "Jeż" – praca z fragmentem książki K. Kotowskiej, doskonałej pozycji wyjściowej do rozmowie o adopcji, domach dziecka, do uwrażliwiania na los innych, uczenia empatii.
Jeż (fragmenty) Katarzyna Kotowska
Pewnego dnia Kobieta wyszła przed dom i ze zdziwieniem spostrzegła, że coś dziwnego stało się ze wszystkimi kolorami. Żółty był mniej słoneczny niż zwykle, czerwony mniej ognisty, zielony stracił swą soczystość, a niebieski poszarzał.
–– Mężu, zobacz, co się stało! – zawołała Kobieta. (...)
Kobieta i Mężczyzna nie wiedzieli, co się stało, i nie umieli nic na to poradzić, a tymczasem ich świat tracił barwy i smutniał coraz bardziej, a oni też smutnieli i coraz bardziej nie mieli dziecka, chociaż tak za nim tęsknili. Wreszcie pewnego wiosennego dnia, mimo że słońce świeciło bardzo mocno, w ich ogrodzie znikły ostatnie wspomnienia kolorów i niepodzielnie zapanowała szczerosmutna szarość. Wtedy
Kobieta i Mężczyzna zrozumieli – ich dziecko urodziło się całkiem innym rodzicom. Kobieta płakała i miała całą twarz mokrą od łez. I Mężczyzna płakał, chociaż jego łez nie było widać, bo płakała jego dusza.
Wreszcie Mężczyzna powiedział:
–– Chociaż nie urodziliśmy naszego dziecka, musimy je odnaleźć!
Słyszeli bowiem, że jeśli jakimś rodzicom urodzi się obce dziecko, oddają je na wychowanie do Domu Dzieci i tam prawdziwi rodzice mogą je odnaleźć. (...)
I wtedy przyprowadzono Chłopczyka. Kiedy Kobieta i Mężczyzna go ujrzeli, zdziwili się i przestraszyli – mały Chłopiec o niebieskich oczach miał całe ciało pokryte kolcami jak jeż. Pomyśleli, że znowu zaszła jakaś straszna pomyłka, bo to na pewno nie było ich dziecko – nie mogli przecież mieć synka jeża. (...) Jesienią zbierali grzyby. Piotruś bawił się jarzębiną i kasztanami. Przez całe noce Mama musiała trzymać go za rękę. Któregoś dnia zapytał ją:
–– A u kogo ja byłem w brzuchu?
–– Nie u mnie – odpowiedziała. – Miałeś wtedy inną mamę. Na szczęście teraz jesteś z nami.
–– Czy płakałaś, jak mnie nie było?
–– Tak, bardzo płakałam. Tata też płakał. Ale teraz się cieszymy, bo jesteś z nami.
Tego dnia znikło wiele kolców. (...)
Po przeczytaniu można porozmawiać z dzieckiem na temat usłyszanej historii:O czym była ta historia?
Dlaczego ogród poszarzał? Za czym tęsknili kobieta i mężczyzna? Czy kobieta, która stała się mamą chłopczyka, nosiła go w brzuchu? Co oznacza termin „adopcja”? Jak sądzisz, dlaczego chłopiec na początku miał kolce? Dlaczego potem zniknęły? Jak czuł się chłopiec u nowej rodziny? Dlaczego dzieci trafiają do domu dziecka? Jak można pomóc dzieciom z domu dziecka?
8. "Moja rodzina" – zabawa plastyczna, rysownie portretu mamy, taty, obrazka całej rodziny. Pokażmy dziecku jak się pisze MAMA, TATA, niech spróbuje samo podpisać postać, którą narysowało.
9. "Laurka, prezent dla mamy i taty" – wspólnie z dzieckiem zróbmy niespodziankę "drugiej połówce", bądź dla siebie samych. Porozmawiajmy z dzieckiem o zbliżającym się święcie Mamy, a w czerwcu Taty, uczmy przez to wdzięczności, przywiązania, uczmy swoje dziecko mówić dziękuję i kocham cię. Zaproponujmy zrobienie prostego prezentu, laurki poszukajmy pomysłu w książce, czy internecie. Dostarczmy materiałów, a potem zostawmy dziecko, niech zupełnie samo zrobi Wam niespodziankę. Doceńmy jego starania! I podzielmy się nimi z innymi umieszczając je na przedszkolnym Facebooku.
10. "Koncert życzeń" – proponujemy domowe karaoke, jako koncert życzeń dla siebie nawzajem, wylosujmy kto dla kogo zaśpiewa i dajmy czadu!
11. Utrwalamy litery M,T i A przez narysowanie ich dziecku na kartce, zaproponujmy, aby samo spróbowało odwzorować. Pobawmy się w "poszukiwaczy liter" na starym kawałku gazety, w ten sposób utrwalamy zapis graficzny.
12. Wzorki i szlaczki – tu pomysłów bez liku. Zaczynamy od prostych kresek, potem ukośnych, dopiero później można przejść do linii falistych, czy łamanych. Zwróćmy uwagę, aby dziecko zaczynało ich kreślenie od góry do dołu kartki.
Pozdrawiamy wszystkich bardzo słonecznie, życzymy dużo zdrowia i ciekawych pomysłów.
Wszystkim Mamusiom z okazji ich święta życzymy zadowolenia i radości każdego dnia!

WIELKANOC ZA PASEM

Kategoria:

Drodzy Rodzice!
W minionym tygodniu poruszyliśmy temat zwierząt mieszkających na wsi, mieliśmy rozpoznawać zwierzęta hodowlane i ich młode. Brawa dla Julii i jej mamy, które odgadły nazwę konika polskiego, hodowanego w Polsce od 1923 roku. Na Facebooku zamieszczone zostały zdjęcia maszyn wykorzystywanych w gospodarstwie rolnym. Mamy nadzieję, że nauczyliście się rysować owieczkę.

Prosimy o zdjęcia, które możecie wysyłać na nasze telefony p. Asia – 885363106 i p. Basia 693245857. Jesteśmy dostępne dla Was na Messengerze i Whatsappie, przypominamy również, że na Facebooku działa prężnie nasza przedszkolna grupa.
W tym tygodniu realizować będziemy temat związany z Wielkanocą. Prosimy, porozmawiajcie z dziećmi o wielkanocnych zwyczajach, które były pielęgnowane w Waszych domach. Warto wrócić do starych zdjęć, usiąść i powspominać. Każda chwila wspólnie spędzona jest na wagę złota. Wykorzystajmy ten czas, który tak niespodziewanie otrzymaliśmy, żeby pobyć ze sobą bez pośpiechu, z nutką zadumy,
oddaniem i z czułością. Nie bójcie się włączyć dzieci w świąteczne przygotowania, są do tego gotowe!

Propozycje do pracy w domu – temat: WIELKANOC ZA PASEM
1. Zapoznajcie dzieci z ciekawostkami związanymi z tradycją przygotowania i święcenia palm. Spróbujcie wykonać własną palmę z kolorowego papieru, bibuły, czy nawet gazety. Zdjęcia swoich prac prześlijcie do nas. Liczymy na Waszą kreatywność.
2. Pisanki, kraszanki, jajka malowane – poznajemy tradycję barwienia jajek (w łupinach cebuli i buraków, w trawie, w marchewce). Malujemy, ozdabiamy wydmuszki i jajka. Oczywiście dzielimy się naszymi dziełami wysyłając zdjęcie.
3. Do nauki wierszyk "Wielkanoc" B. Formy:
Święta za pasem, do pracy się bierzemy,
mazurki i baby smaczne upieczemy.
Pisanki, kraszanki razem dziś zrobimy,
wszystko kolorowe, bardzo się cieszymy.
Upiekliśmy z ciasta baranka, zajączka,
z posianej rzeżuchy będzie piękna łączka.
W glinianym wazonie bazie i żonkile,
a na nich z papieru kurczątka przemiłe.
4. Siejemy rzeżuchę, którą możemy wykorzystać do zdrowych kanapek albo do wielkanocnych stroików. Obserwujemy z dzieckiem jej wzrost.
5. Spróbujcie poszukać z dziećmi wyjaśnienia powiedzeń i przysłów związanych z jajkami:
- Jajko mądrzejsze od kury
- Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci
- Od jajka do jabłka
- Jajko Kolumba
- Kura znosząca złote jajka
Rozwijajcie ich słownictwo, inteligencję i ogólną wiedzę o świecie.
6. "Co włożyć do koszyczka?" - tradycja Wielkiej Soboty. Omawiamy z dziećmi symbolikę
produktów:
- chleb – symbolizuje ciało Pana Jezusa, a także dobrobyt
- jajko – to symbol życia i zwycięstwa nad śmiercią, podzielenie się jajkiem miało umacniać więzi
rodzinne
- wędlina – miała zapewnić płodność i zdrowie
- sól – to symbol oczyszczenia, miała chronić przed złem
- ser/masło – ma zapewnić rozwój stada zwierząt domowych
- chrzan – miał zapewnić siłę fizyczną
- ciasto/babka – symbolizuje umiejętności i doskonałość
• Spróbujcie odgadywać pierwsze głoski na jakie zaczynają się te produkty, można ich nazwy dzielić na sylaby, układać zdania z tymi wyrazami, liczyć z ilu wyrazów się składają.
• Można ważyć, mierzyć, liczyć, dodawać, kroić te produkty. Bawcie się w przeliczanie
elementów, nie tylko w koszyczku, ale na stole, w szafce, na półce. Każda sytuacja może służyć rozwijającej zabawie.
7. Świąteczne stroiki i inne ozdoby – zachęcamy do zabaw rozwijających sprawność dłoni i paluszków. Rysujcie, malujcie, wyklejajcie, wydzierajcie, wycinajcie, ugniatajcie... A efektem dzielcie się z nami.
8. "Szukamy jajek" – warto przygotować dla swoich pociech zabawę w poszukiwanie świątecznych słodyczy – wszelkiego rodzaju jajeczek, zajączków, kurczaczków. Słodycze i niespodzianki możemy ukryć w ogrodzie i w domu. Dzieci mogą odszukane skarby przeliczać, segregować według podanego kryterium, dobierać w pary, układac od największego do najmniejszego, rozpoznawać ich kolory, itp. Do zabawy można włączyć wszystkich członków rodziny.
9. "Domowy bieg z przeszkodami" – dzieci uwielbiają się ruszać, więc stwórzmy im możliwość do zabaw ruchowych w domu. Mogą one pokonywać różne przeszkody stworzone z mebli, czołgać się po dywanie, pod krzesłem, chodzić na czworaka, przeskakiwać niewielkie przeszkody, dźwigać butelki z wodą, itp. Ile głów, tyle pomysłów.
https://pl.pinterest.com/pin/727261039815103267/- kurczak malowany widelcem
https://pl.pinterest.com/pin/727261039815103228/- kurczaczki malowane korkiem
https://pl.pinterest.com/pin/727261039814833290/ - jajko malowane korkiem

Kochani!
Bawcie się, cieszcie sobą, myślcie pozytywnie. Życzymy Wam wszystkim pięknych, zdrowych i radosnych Świąt Wielkanocnych! Życzymy siły, wiary i nadziei na lepsze jutro, które na pewno wkrótce nadejdzie. Życzymy Wam i sobie, aby ten trudny czas minął bezpowrotnie i żebyśmy spotkali się wkrótce wszyscy razem! Serdecznie pozdrawiamy. Pani Asia i Basia.

WITAJCIE KRÓLICZKI,

Kategoria:

Właśnie zakończyliśmy naszą podróż do krainy muzyki. Nie od dziś wiadomo, że dzieci bardzo
lubią muzykę i zabawy z nią związane – śpiewanie, taniec i grę na instrumentach.
Przypomnieliśmy sobie nazwy kilku z nich, inne poznaliśmy. Dzięki Rodzicom dzieci poznały różne
gatunki muzyczne, co jest niezwykle ważne dla ich rozwoju muzycznego.
Nie powinny słuchać jedynie muzyki klasycznej i piosenek dla dzieci, równie ważna jest
wiedza na temat pozostałych gatunków – zwłaszcza tych najpopularniejszych. Podczas minionego
tygodnia przedszkolaki bawiły się w rytm rapu, disco, rocka, jazzu oraz muzyki elektronicznej.

Natomiast w tym tygodniu powędrujemy do świata wrażeń i uczuć. Zapraszamy do wspólnej

zabawy!
Teamt tygodnia: WRAŻENIA I UCZUCIA
1. „Emocje” – krzyżówka. Narysujmy na kartce kratki i odczytujmy dziecku po kolei zagadki, gdy odgadnie hasło może spróbować zapisać je na kartce samodzielnie we wskazanych kratkach, a przy tym niech głoskuje dany wyraz. Może podać tylko pierwszą i ostatnią głoskę. Zabawę można urozmaicić o język angielski.
1. Służy do mierzenia czasu. Po angielsku clock.
2. Budynek, w którym mieszkamy. Po angielsku house.
3. Żółty owad w czarne paski. Po angielsku bee.
4. Następuje po dniu. Po angielsku night.
5. Polska to nasz... Po angielsku country.
6. Kolorowe do rysowania. Po angielsku crayons.
Z E G A R 2 litera
D O M 3 litera
O S A 1 litera
N O C 3 litera
K R A J 4 litera
K R E D K I 3 litera - z nich wyjdzie hasło EMOCJE
Porozmawiajcie z dzieckiem: Jakie hasło powstało? Co ono oznacza? Czym są emocje? Jakie emocje znasz?
2. "Katalog uczuć i emocji" – Po przeprowadzonej rozmowie na temat emocji, stwórzcie z dzieckiem katalog uczuć i emocji. Może to być książeczka, w której dziecko nazywa i rysuje po kolei uczucie, emocję, rodzic pomaga zapisać nazwę, np. złość, strach, radość, smutek, itp.
3. "Teatr uczuć" – pobawcie się wspólnie w tzw. kalambury w sposób pantomimiczny, dziecko pokazuje uczucie /strach, gniew, zdenerwowanie, czułość, obojętność, duma, itp/ - Rodzic odgaduje, a potem zmiana ról.
4. "Lustro" – do tej zabawy ponownie potrzebne będą dwie osoby, z których jedna jest "lustrem" i jej zadanie jest wierne kopiowanie każdego ruchu partnera. Po kilku minutach zamiana ról.
5. "Rozmawiajmy o uczuciach" – każdą chwilę z dzieckiem można przeznaczyć na rozmowę o wybranym z katalogu uczuciu/emocji. Uczmy swoje dziecko jak radzić sobie z trudnymi emocjami. Tłumaczmy, że wszystkie uczucia są potrzebne i żadne z nich nie jest złe. Każdemu człowiekowi towarzyszy bowiem złość, czy gniew, nauczmy dziecko, jak sobie można z tym uczuciem poradzić w akceptowany społecznie sposób. Zapytajcie swoje dziecko, co robi, gdy jest szczęśliwe, albo gdy tęskni, gdy jest rozgniewane. Powiedzcie mu, że Wy – dorośli też to czujecie, że to normalne i właściwe. Powiedzcie swojemu dziecku jak Wy radzicie sobie z własnymi emocjami, co robicie, gdy jest Wam smutno, czy jesteście źli.
6. "Moje emocje" – do wybranej muzyki, może to być np. Sonata Księżycowa Ludwika van Beethovena dziecko niech maluje swój obraz pędzlem lub palcami. Zdjęcia prac, z tytułem utworu, który był do niej inspiracją wyślijcie na Facebooka.
7. "Emocjonalny autoportret" – rysowanie z użyciem lusterka własnego portretu. Poproście, by dziecko zastawiło się w jakim jest nastroju i postarało się go uchwycić na portrecie. Wysłane zdjęcia prac będą dla nas wszystkich zadaniem do odgadnięcia – kto jest na portrecie i jaki ma humor.
8. Czytajmy bajki, opowiadania – w nich są rady, jak można sobie poradzić z emocjami, z problemami. W internecie znajdziecie dużo przykładowych historii, np. "Bajka o zasmuconym smutku". Sa bajki o miłości, o nadziei, o tęsknocie. Wystarczy, że wpiszecie hasło "bajka o... " - i tu określicie emocję, uczucie, które Was interesuje, a wyskoczy mnóstwo "pomagaczy", które wesprą każdego rodzica w wychowawczym procesie.

9. "Poprawiacz nastroju" – zadanie dla każdego – małego i dużego. Zróbmy razem swój własny poprawiacz humoru. Pomysłów może być całe mnóstwo, a wszystkie prosimy o uwiecznienie na zdjęciach. Pokażcie, co Wam poprawia humor!
10. "Ruch to zdrowie" – w myśl zasady "w zdrowym ciele, zdrowy duch", ruszajmy się! Tańczmy, podskakujmy, biegajmy. Dość siedzenia na kanapie, pogoda piękna, trzeba ją wykorzystać! Wszystkim życzymy pięknych chwil, spędzonych z najbliższymi, wspólnych rozmów, zabaw, odpoczynku, dużo zdrowia, pięknej pogody i tygodnia pełnego wrażeń!
Dziękujemy za przesłane zdjęcia, filmiki, smsy, maile! Dziękujemy za pamięć!
Pozdrawiamy Was bardzo serdecznie !!!
Pani Basia i pani Asia

Kochane"Króliki", drodzy Rodzice!

Kategoria:

Nawet nie wiecie, jak bardzo nam się tęskni do Naszego przedszkola. Żeby nie wyjść z wprawy, przygotowałyśmy dla Was kilka propozycji do wspólnych zabaw w domu. Zgodnie z planem mieliśmy zacząć tydzień pt."Zwierzęta wiejskie". Zapraszamy więc do wspólnej, "wirtualnej" wyprawy na wieś. Uruchamiamy motorki-traktorki bbrum, brrrum, brrrrrrrr i jedziemy!

  • Na początek piosenka "Stary Donald farmę miał"- znajdziecie ją na stronie www.uczę.pl lub na You Tube.- Śpiewajcie razem na cały głos.
  • A teraz wiersz S.Kraszewskiego "Na wiejskim podwórku". Można zadać dziecku do niego pytania, np. Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszyku? Co się w nim wydarzyło? Kto spowodował kłopoty? Co zrobił gospodarz? itp.

Można wspólnie czytać, rodzic zaczyna wers - dziecko kończy.

Na podwórko dumne matki przyprowadziły swoje dziatki:
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Klacz – brązowe źrebiątko.
Każda prowadzi swoje dzieciątko!

Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.
Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Klacz – brązowe źrebiątko.
Każda zgubiła swoje dzieciątko!

Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko.
Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.
Lamentują biedne mamy: „Co my teraz robić mamy?”
Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:
Krowę – łaciate cielątko,
Kozę – rogate koźlątko,
Owcę – kudłate jagniątko,
Świnkę – różowe prosiątko,
Kurkę – pierzaste kurczątko,
Gąskę – puchate gąsiątko,
Kaczkę – płetwiaste kaczątko,
Klacz – brązowe źrebiątko.
Znalazło mamę każde dzieciątko.

* ROBIMY MASŁO - zachęcamy do tego zapomnianego zajęcia. Do małego słoiczka z zakrętką wlewamy tłustą śmietanę. Potrząsamy intensywnie, na zmianę z dzieckiem, tak długo, aż powstanie domowe masło.

  • Pora uruchomić wyobraźnię, oto rysowane wierszyki. Rodzic czyta, dziecko rysuje wg słyszanego tekstu:

Owieczka
Płynie mały obłoczek, - rysujemy strzępiastą chmurkę
ma ogonek jak loczek. - dorysowujemy ogonek, itd
Kopytka i łebek mały....
I oto rysunek cały!

A pamiętacie jak się rysowało świnkę z drukowanych liter?
Kto z rodziców przypomni, kto potrafi?
Przekonamy się po powrocie do przedszkola!

plasteliną dla chętnych.

Serdecznie Was pozdrawiamy - pani Asia i Basia

KRÓLICZKI KOCHANE I WY, DRODZY RODZICE,

Kategoria:

Minął kolejny tydzień z dala od przedszkola. Mamy nadzieję, że wszyscy cieszycie się
zdrowiem, a pogoda ducha Was nie opuszcza, czego z całego serca Wam życzymy.
"Polska to mój dom" – tak brzmiał temat minionego tygodnia. Dzieci, z pomocą Rodziców, podczas wykonywania zadań utrwalały znajomość symboli narodowych: flagi, hymnu i godła. Nauczyły się wiersza ważnego dla każdego Polaka "Katechizm polskiego dziecka" Władysława Bełzy (popularnie zwanego Kto Ty jesteś? – Polak mały). Przyjrzały się bliżej monetom i banknotom, na których również – podobnie jak na godle – widnieje wizerunek orła w koronie. Podczas rozmaitych zabaw uczyły się posługiwać pieniędzmi. Przedszkolaki poszerzyły także wiedzę na temat polskich miast oraz stolicy. Przypomniały sobie i poznały z Waszą pomocą, nowe miejskie legendy, takie jak o poznańskich koziołkach czy warszawskiej Syrence. Przy okazji rozwinęły umiejętności posługiwania się mapą – znają nazwy największych polskich miast i potrafią je wskazać na mapie Polski. Wiedzą, która rzeka to Wisła i które miasta nad nią leżą. Dzieci w tym tygodniu poznały kolejną literę alfabetu – J, j. Podczas zabaw doskonaliły umiejętności matematyczne. Grały w gry, układały puzzle, rysowały, ćwiczyły i bawiły się. A wszystko to dzięki pomysłowości Rodziców utrwalone zostało na naszej facebookowej przedszkolnej stronie. Dziękujemy za wszystkie ciepłe słowa, przesłane zdjęcia, filmiki, a przede wszystkim za pamięć. Mamy nadzieję, że i ten tydzień upłynie nam równie przyjemnie, gdyż proponujemy wszystkim
Podróż do Krainy Muzyki.
Propozycje zabaw i zajęć:
1. „Instrumenty wokół nas” – zabawa muzyczna, wydobywanie muzyki z przedmiotów codziennego użytku. Stwórzmy razem domową orkiestrę!
2. "Powtórz rytm" – wyklaskujemy, bądź wytupujemy dowolny prosty rytm, zadaniem dziecka jest dokładnie go powtórzyć. Role można zamienić, niech dziecko zaproponuje jakiś rytm dla nas.
3. "Liczymy dźwięki" – super zabawa rozwijająca słuch oraz umiejętności przeliczania. Bawimy się w liczenie dźwięków – może to być liczenie uderzeń łyżeczką o stół, czy kubeczek, albo przypadkowo powstałych podczas domowych prac dźwięków.
4. "Mój instrument" – pomóżmy dziecku wykonać prosty instrument perkusyjny. Wykorzystajmy do tego groch, ryż, kamyczki, pudełko, czy puszkę. Zagrajmy na tym instrumencie, ułóżmy melodię do wspólnego, rodzinnego tańca.
5. „Czasem słońce czasem deszcz” – opowiadanie Pani Muzyki (K. Szczerbakowska-Biniszewska według Programu Kraina Muzyki).
Przeczytajcie dzieciom tekst:
Dawno, dawno temu w Krainie Muzyki żyli szczęśliwi mieszkańcy. Codziennie świeciło słońce, wszędzie rosły nutki, a każdy mieszkaniec krainy grał na instrumencie, śpiewał i tańczył. Nawet psy zamiast szczekać gwizdały. Wszystkim żyło się miło, więc w Krainie Muzyki brzmiały same wesołe melodie. Do czasu! Pewnego dnia do wesołej Krainy przybyła smutna wróżka Kropelka. Pozazdrościła mieszkańcom szczęścia i wesołości, zrzuciła na całą krainę deszcz. Padał wiele dni i nocy, przez co nutki nie rosły już tak szybko, a mieszkańcy byli bardzo smutni. Zaczęli też grać smutne melodie. Na szczęście o smutnym losie muzyków usłyszała dobra wróżka – Pani Muzyka. Swoimi wesołymi czarami złagodziła smutne zaklęcie wróżki Kropelki. Od tej pory w Krainie Muzyki czasem świeci słońce, a czasem pada deszcz.
Po przeczytaniu tekstu spróbujcie zadać dziecku pytania: Jak nazywa się miejsce, o którym czytałam? Dlaczego jej mieszkańcy na początku byli bardzo szczęśliwi? Kto odwiedził Krainę Muzyki? Jak dziś jest w Krainie Muzyki?
6. "Wesoła, czy smutna" – określamy nastrój utworów muzycznych. Wytłumaczmy dzieciom, że w Krainie Muzyki smutek nazywa się moll, a wesołość – dur. Włączmy dwa (można i więcej) fragmenty utworów muzycznych (moll i dur) z własnych zasobów. Na YouTube znajdziemy mnóstwo utworów Mozarta, Chopina. Poprośmy dziecko, by spróbowały\o ocenić ich nastrój.
7. "Taneczne improwizacje" – zapoznajmy dzieci z różnymi gatunkami muzyki, posłuchajmy jazzu, muzyki klasycznej, rapu, disco, rocka, blues`a, itd. Dajmy możliwość, by odnalazło to, co najbardziej mu się podoba. A potem spróbujmy dać się wspólnie ponieść fantazji, zróbmy szarfy z chusty, bibuły, kawałka materiału, i wirujmy w rytm muzyki.
8. "Rap" – a może byśmy tak spróbowali ułożyć tekst i rytmicznie go wyskandować. Zróbmy konkurencję Liroyowi!
9. "Kosmiczne dźwięki" – pamiętajcie jak się grało na grzebieniu? Spróbujmy pokazać to naszym dzieciom, wystarczy stary grzebień i kawałek folii aluminiowej.
10. „Jestem muzykantem” – zabawa tradycyjna, (utwór dostępny na stronie www.ucze.pl lub na YouTube).
Jestem muzykantem, konszabelantem. (dziecko wskazuje siebie)
My – muzykanci, konszabelanci. (rozkłada ręce, wskazując inne osoby)
Ja umiem grać, my umiemy grać: (wskazuje siebie, a potem innych)
A na czym?
A na flecie, fiju fiju... (naśladuje granie na flecie)
A na flecie, fiju fiju...
A na flecie, fiju fiju...
A na flecie bęc.
Jestem muzykantem, konszabelantem. (dziecko wskazuje siebie)
My – muzykanci, konszabelanci. (rozkłada ręce, wskazując innych)
Ja umiem grać, my umiemy grać: (wskazuje siebie, a potem innych)
A na czym?
A na bębnie bumtarara, bumtarara... (naśladuje grę na bębnie)
A na bębnie bumtarara, bumtarara...
A na bębnie bumtarara, bumtarara...
A na bębnie bęc.
Jestem muzykantem, konszabelantem. (dziecko wskazuje siebie)
My – muzykanci, konszabelanci. (rozkłada ręce, wskazując innych)
Ja umiem grać, my umiemy grać: (wskazuje siebie, a potem innych)
A na czym?
A na trąbce trutututu, trutututu... (naśladuje grę na trąbce)
A na trąbce trutututu, trutututu...
A na trąbce trutututu, trutututu...
A na trąbce bęc.
Jestem muzykantem, konszabelantem. (dziecko wskazuje siebie)
My – muzykanci, konszabelanci. (rozkłada ręce, wskazując innych)
Ja umiem grać, my umiemy grać: (wskazuje siebie, a potem innych)
A na czym?
A na skrzypcach... (I tak dalej wg pomysłu dziecka).
Drodzy Rodzice
przekazujemy Wam kod, który umożliwia bezpłatne korzystanie z płyty Bliżejprzedszkolna pięciolinia – utwory do tańca, śpiewania i zabawy na maj.
Kod: bpwdomu4223
Kod jest uniwersalny i ważny przez 50 dni od momentu aktywacji.
Zachęcamy do przekazania Rodzicom kodu i informacji o możliwości korzystania z takiej postaci piosenek.
Aby skorzystać z kodu, należy:
Wejść na stronę „Moja płytoteka”
https://blizejprzedszkola.pl/moja-plytoteka, wpisać kod bpwdomu4223 w polu Dodaj kod, który odblokuje dostęp do płyty Bliżejprzedszkolna pięciolinia | piosenki
na maj.
*Jeśli nie są Państwo zalogowani na stronie www.blizejprzedszkola.pl, system automatycznie wygeneruje prośbę o dokonanie rejestracji. Proces trwa bardzo krótko, a rejestracja jest bezpłatna. Dostęp do płyty jest możliwy wyłącznie po zalogowaniu.

Informujemy, że pełne wersje utworów z powyższego albumu zostały udostępnione w serwisie „Moja płytoteka” bez konieczności wnoszenia opłaty. Oczywiście nie zapominajmy o codziennej dawce ruchu. Oooooo jak nam tego brakuje....! Tej
codziennej porannej gimnastyki, tych zabaw, tańców i wygłupów... Ale już niedługo, jeszcze chwilka, jeszcze troszeczkę... Prosimy, piszcie do nas, dzielcie się swoją codziennością, pokażcie co robicie, pochwalcie się sobą, bądźmy po prostu razem!
Pozdrawiamy Was wszystkich serdecznie!
p. Basia – 693 245 857
p. Asia – 885 363 106

Wiosna idzie..

Kategoria:

Drodzy rodzice. Wiosna idzie wielkimi krokami więc mamy dla Was wiosenne propozycje do zabawy w domu.

  • Zabawa " Wiosenna orkiestra"- z jakimi dźwiękami kojarzy Wam się wiosna? szybkimi, wolnymi, cichymi, głośnymi. Spróbujcie z dziećmi stworzyć orkiestrę przez wydobywanie dźwięków z przedmiotów codziennego użytku( gazety, pudełka, łyżki, pokrywki, folia, klocki, kredki itp.
  • "Zdrowe kanapki"- nawet codzienne zajęcie może być wspaniałą zabawą dla dziecka. Przygotujcie wspólnie zdrowe kanapki z warzywami przy okazji dzieląc ich nazwy na sylaby, układając krótkie zdania z nazwą warzywa, odgadnąć na jaką głoskę (literkę) zaczyna się ich nazwa.
  • Zabawy ruchowo- ortofoniczne- naśladujemy wspólnie z dzieckiem głosy zwierzątek: bocian, żabę, myszkę, pszczołę, pisklaka, itp.
  • Rysujemy ślimaki dowolnym przyborem (kredki, długopis, ołówek, kreda, paluszkiem zamoczonym w farbie itp.) na dowolnej płaszczyźnie
  • Możemy również zrobić ślimaka z gazety i bibuły lub samej gazety.
  • Trenując rączki, możecie wycinać kolorowe paski papieru z różnymi wzorami lub wycinać, ciąć gazety.

Zachęcamy do dzielenia się wytworami na facebooku -> https://www.facebook.com/PSnr2/ lub przesyłać na maile nauczycielek.

Kochane Króliczki, drodzy Rodzice

Kategoria:

Książki były dla nas wszystkich przez ostatnie dni głównym tematem. Staraliśmy się wspólnie rozbudzić w przedszkolakach zainteresowania czytelnicze i mamy nadzieję, że nam się to udało. Mimo utrudnionego kontaktu, dzięki inicjatywie Rodziców, powstaje wspólna, grupowa książeczka o przygodach Królika Kryształka. Jest już nawet projekt okładki, a wszystkim dzieciom, biorącym udział w konkursie plastycznym serdecznie dziękujemy.
Obecny tydzień chciałybyśmy poświęcić kształtowaniu postaw patriotycznych, do czego pięknym wstępem były na pewno uroczystości minionych dni – święto flagi oraz rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Polska to mój dom – tak brzmi temat rozpoczynającego się tygodnia. Pokażmy dzieciom i utrwalajmy z nimi znajomość symboli narodowych: flagi, hymnu i godła. Otwórzmy mapę Polski, by rozbudzić ciekawość poznawczą.

1. Wiersz Katechizm polskiego dziecka Władysława Bełzy (popularnie zwany Kto Ty jesteś? – Polak mały).
– Kto ty jesteś?
– Polak mały.
– Jaki znak twój?
– Orzeł biały.
– Gdzie ty mieszkasz?
– Między swemi.
– W jakim kraju?
– W polskiej ziemi.
– Czym ta ziemia?
– Mą ojczyzną.
– Czym zdobyta?
– Krwią i blizną.
– Czy ją kochasz?
– Kocham szczerze.
– A w co wierzysz?
– W Polskę wierzę.
– Czym ty dla niej?
– Wdzięczne dziecię.
– Coś jej winien?
– Oddać życie.

2. Symbole narodowe – poszukajmy w internecie zdjęć godła i flagi Polski, pokolorujmy wybrany obrazek.

3. Mazurek Dąbrowskiego – powtórzmy z dzieckiem słowa hymnu, przypomnijmy, jaką postawę należy przyjąć podczas jego słuchania, czy śpiewania i zaśpiewajmy go razem – pokazując na własnym przykładzie. Melodię znajdziecie na YouTube.

4. Zabawa z monetami – pozwólmy dzieciom przyjrzeć się bliżej monetom i banknotom,na których również – podobnie jak na godle – widnieje wizerunek orła w koronie. Spróbujmy pobawić się w rozpoznawanie wartości ich nominałów, dodawajmy i odejmujmy kwoty, np. podczas zabawy w sklep, czy bank.

5. Mapa Polski – pokażmy dziecku, gdzie znajduje się na mapie Szklarska Poręba, przy okazji utrwalając swój adres. Pokażmy też Jelenią Górę i inne znane dziecku miejscowości, w których mieszka ciocia, czy babcia. Zaznaczmy np. trasę nad morze, czy w inne miejsce, wybrane przez dziecko. Pokażmy również Warszawę – wskazując, że jest to stolica Polski oraz Wisłę – królową polskich rzek.

6. J jak jeleń – poznajemy literę J, j podczas zabaw językowych. Wyszukujemy wyrazy
rozpoczynające się głoską [j]. Z tymi wyrazami układamy zdania, możemy je dzielić na sylaby, liczyć je. Pokazujemy dziecku jak wygląda J i j – w książce, gazecie. Zapisujemy je dziecku na kartce, prosimy, żeby spróbowało odwzorować. Czynność tę powinno wielokrotnie powtórzyć.

7. Znamy polskie legendy – oczywiście jak zawsze zachęcamy do wspólnego czytania. Tym razem możemy dziecku każdego dnia przeczytać inną legendę, którą można znaleźć w internecie. Może to być Legenda o Bazyliczku, o Wawleskim Smoku, o Złotej Kaczce, o Poznańskich Koziołkach, o Popielu, którego zjadły myszy. Przeczytać możemy o Piaście Kołodzieju, o Lechu, Czechu i Rusie, a także o Warsie i Sawie. W trakcie czytania objaśniajmy trudne wyrazy, a po przeczytaniu porozmawiajmy o przeczytanej legendzie.

8. Ilustracja do wybranej legendy – oczywiście prosimy o podzielenie się wytworami dziecięcych prac w formie zdjęć.

9. Polskie pejzaże – malujemy, rysujemy to, co nam w duszy gra. Poprośmy, by na swojej pracy dziecko umieściło flagę Polski.
10. Narodowy quiz – zadajemy pytania, dziecko ma odpowiedzieć tak/nie.
Zdania:
–– Moją ojczyzną jest Polska.
–– Godłem Polski jest orzeł w koronie.
–– Ojczyzna to miasto.
–– Godło to biało–czerwony materiał.
–– Flaga Polski składa się z dwóch kolorów: czerwonego u góry, białego na dole.
–– Polska to nasza stolica.
Pytania mogą dotyczyć również przeczytanych legend, czy też wyrazów na głoskę [j].
Nie zapominajmy o codziennej porcji ruchu! A może by tak w biało czerwonych barwach rozegrać mecz piłki nożnej w ogródku, czy też urządzić wyścigi sprinterskie albo rowerowe, można zorganizować rozgrywki w cymbergaja, czy też wymyślić taniec do ludowej piosenki.
Czekamy na Wasze pomysły i fotorelacje.
Wszystkim Dzieciom, a przede wszystkim Rodzicom, którzy pamiętają i są razem z nami w tym wirtualnym przedszkolu bardzo, bardzo dziękujemy. Życzymy Wam spokoju, zdrowia, cierpliwości i
pomysłowości. Do zobaczenia!