PROPOZYCJE ZABAW DO TEMATU „WAKACYJNE PODRÓŻE”

• Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej „Bezpieczne wakacje”
Jak wspaniale! Już wakacje.
To najlepsza w roku pora!
Można pływać sobie w morzu
albo wskoczyć do jeziora...
Na szczyt w górach wspiąć się warto!
Jak tam pięknie i wysoko!
W zeszłym roku po raz pierwszy
zobaczyłem Morskie Oko!
Ale zawsze pamiętajmy,
by dorosłych się pilnować.
Chodzić w górach – lecz po szlakach,
kremem z filtrem się smarować.
Czapkę nosić – taką z daszkiem
- poparzenia się unika.
Kąpać się w strzeżonych miejscach
i pod okiem ratownika.
I rodziców trzeba słuchać.
Kto tak robi, ten ma rację.
Ach jak miło, jak wesoło,
bo już przecież są wakacje!
• Zabawa dydaktyczna „Znam...”
Przypominamy dzieciom, że nigdy nie wolno oddalać się od opiekunów. Gdyby jednak
tak się stało warto znać swoje imię i nazwisko oraz adres zamieszkania – informacje,
które możemy podać policjantowi. Ważne, żeby przypomnieć, że nie podajemy tych
informacji osobom nieznajomym. Sprawdzamy, czy dzieci znają swoje dane.
• Ćwiczenia grafomotoryczne „Morskie fale”.
Dzieci kreślą fake morskie: najpierw w powietrzu (prawą ręką, lewą ręką i obiema
rękoma), a potem na dużych arkuszach papieru. Naśladujemy przy tym szum morskich
fal na głosce „sz”.
• Praca plastyczna „Słoneczko”
Dzieci otrzymują kontur słoneczka. Malują jego środek farbą, a promienie wyklejają
plasteliną.
• „Moje góry” – układanie pejzaży górskich z figur geometrycznych.
• „Skarby w wodzie” – zabawa sensoryczna.
Na stoliku stoi miska z wodą i różnymi przedmiotami, które można znaleźć w wodzie:
muszle o różnych kształtach, patyki, kamienie. Dziecko z zawiązanymi chustką oczami
wkłada ręce do miski i dotyka znajdujące się tam przedmioty. Mówi, jakie skarby
znalazło.
• „Zrobię pamiątkę dla kogoś z mojej grupy!”
np. nawlekanie koralików na sznurek, obrazek dla koleżanki lub kolegi...
„Już wakacje za pasem
Skwarne słońce nad polem.
Zatęsknimy też czasem

za naszym przedszkolem.”
Z YouTube:
• Zozi – Bezpieczne wakacje (piosenka dla dzieci)
https://www.youtube.com/watch?v=W4RHyjQLfCM
• Śpiewające Brzdące – Rodzinna wycieczka – Piosenki dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=tlCH6BFEISg
• Atrakcje w wakacje – Muzykolandia
https://www.youtube.com/watch?v=oOU-ktMncbY
• Wakacje nad morzem – Zasady bezpieczeństwa - 123 Edukacja
https://www.youtube.com/watch?v=N4X0RhlMf7Y
• Klasyfikacja zachowań na rzeczy dobre i złe – Bajka dla dzieci – 123 Edukacja
https://www.youtube.com/watch?v=ZRqT7OFEM-Q
• Lato, lato – Najpiękniejsze przeboje dla dzieci – temat
https://www.youtube.com/watch?v=br1-TKwMP-k
• Przyszło lato – Piotr Fronczewski, Joanna Trzepiecińska – Piosenki dla dzieci – Bajeczki
Pioseneczki
https://www.youtube.com/watch?v=Ls4y1_s5czI
• Anima Nutki – Sto lat dla mamy i taty
https://www.youtube.com/watch?v=grjsVmBu9xM
Przyszło lato.
Co wy na to?
Gdzie pojedziecie?
Może to narysujecie?
I nam pokażecie?
Drodzy Rodzice!
W tym roku Wasze dziecko ciężko pracowało i wiele się nauczyło. Ważne jest, by teraz
miało czas na odpoczynek: swobodną zabawę, ciekawe wycieczki, spędzanie jak najwięcej czasu na świeżym powietrzu. Dobrze jest jednocześnie pamiętać, że nawet jeśli nie trzeba codziennie rano wstawać o określonej porze, dziecko nadal potrzebuje jasno określonych zasad. Lepiej się będzie czuło, jeśli rytm dnia będzie uregulowany (4-5 posiłków dziennie, usypianie o określonej godzinie), a reguły dotyczące funkcjonowania w domu niezmiennie (np. oglądanie bajek, jedzenie słodyczy). Dzieciom dziękujemy za wspaniały rok spędzony razem w przedszkolu.
Serdeczne podziękowania dla Rodziców za pomoc, życzliwość, aktywne uczestnictwo
w życiu grupy i przedszkola oraz zaangażowanie w edukację zdalną.
Życzymy Wam udanych wakacji!

„POLSKA TO MÓJ DOM”

• „Katechizm polskiego dziecka” - nauka wiersza Władysława Bełzy.
◦ — Kto ty jesteś?
— Polak mały.
— Jaki znak twój?
— Orzeł biały
— Gdzie ty mieszkasz?
— Między swemi.
— W jakim kraju?
— W polskiej ziemi.
— Czym ta ziemia?
— Mą Ojczyzną.
— Czym zdobyta?
— Krwią i blizną.
— Czy ją kochasz?
— Kocham szczerze.
— A w co wierzysz?
— W Polskę wierzę.
— Coś ty dla niej?
— Wdzięczne dziecię.
— Coś jej winien?
— Oddać życie.
• Oglądanie książek i albumów o miastach oraz symbolach Polski. Symbole narodowe to: flaga, godło i hymn.
• „Kocham miejsce, w którym mieszkam!” - rozmowa na temat miejsca zamieszkania dziecka. Rodzic zadaje pytania: Co znaczy słowo „Ojczyzna”? (wszystko wokół nas), Co dla nas jest „małą ojczyzną”? (dziecko wymienia wszystkie elementy, które kojarzą mu się z miejscem zamieszkania) Na mapie Polski należy pokazać, gdzie są góry, a gdzie jest morze. Na mapie Szklarskiej Poręby można pokazać miejsce, w którym mieszkacie oraz gdzie znajduje się przedszkole.
• Zabawa „Jak się nazywasz?”
Dziecko mówi imię, nazwisko oraz swój adres zamieszkania
• Spacer po najbliższej okolicy – robienie zdjęć. Oglądanie domów, porównywanie ich wielkości, kształtów, liczby pięter. Obserwowanie elementów przyrody, krajobrazu.
• Rytmizowanie tekstu: Moja okolica mnie zachwyca (wyklaskiwanie, wytupywanie, uderzanie dłońmi o kolana i o podłogę...)
• Zabawa konstrukcyjna „Moja miejscowość”. Dziecko buduje z klocków lub pudełek różnego rodzaju i różnej wielkości budowle, domy, mosty, tory...
• Prace wg wzoru: „Flaga Polski”, „Godło Polski”, „Herb Szklarskiej Poręby”
• Prace plastyczne „Krajobrazy Polski” - dowolną techniką plastyczną
• Album lub Lapbook pt. „Ojczyzna” i „Moja miejscowość. Mój dom” - praca twórcza
Z YouTube:
• Polskie symbole narodowe – IPNtvPL - https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A

• Piosenka „Jestem Polakiem” - Niezwykłe Lekcje Rytmiki - https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM

• Hymn Polski „Mazurek Dąbrowskiego”
• Jadę pociągiem prawdziwym – Marek Grechuta - https://www.youtube.com/watch?v=W5Zpd12O10k

• Góry do góry – Małe TGD -  https://www.youtube.com/watch?v=sdQGqO9xuao

• Budujemy dom – JarzebinkaNS - https://www.youtube.com/watch?v=P5nkMmCVp00

Drodzy Rodzice!
Zabawy z mapą mogą być dla dzieci świetną przygodą. Pozwalają na niemal niezauważalne przyswajanie wiedzy o świecie i nabywanie umiejętności orientowania się w przestrzeni. Warto powiesić na ścianie dużą mapę Polski, Europy czy świata i zaznaczać miejsca wymarzonych podróży oraz te, które odwiedziliście wraz z dzieckiem. Można też kupić lub wydrukować plan najbliższej okolicy i zaznaczyć
ważne dla rodziny miejsca – dom, pracę mamy i taty, miejsca zamieszkania dalszych członków rodziny, przedszkole, szkołę, basen, kościół itp. Jeśli jest taka możliwość warto zorganizować wycieczkę z mapą. Prawdziwy dom to jest taki, w którym pachnie chlebem, ciastem, potrawami własnoręcznie przygotowanymi. Gotowanie i jedzenie daje nam poczucie bezpieczeństwa.

Serdeczne pozdrowienia dla całych Waszych Rodzin.

PROPOZYCJE ZABAW Z DZIEĆMI, KTÓRE RODZICE MOGĄ PRZEPROWADZIĆ W DOMU DO TEMATU: ZWIERZĘTA DUŻE I MAŁE

• Dziecięce Przeboje – Idziemy do ZOO / Polskie piosenki dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=rXz-hKkUvoM
• Z.O.O. Piotr Fronczewski – temat
https://www.youtube.com/watch?v=U9qwrBxkRdQ
• Wiersz Jana Brzechwy pt. "ZOO"
• Miś
Proszę państwa, oto miś.
Miś jest bardzo grzeczny dziś.
Chętnie państwu łapę poda.
Nie chce podać? A to szkoda.
• Lis
Rudy ojciec, rudy dziadek,
rudy ogon to mój spadek.
A ja jestem rudy lis.
Ruszaj stąd, bo będę gryzł.
• Dzik
Dzik jest dziki, dzik jest zły,
dzik ma bardzo ostre kły.
Kto spotyka w lesie dzika,
ten na drzewo zaraz zmyka.
• Żubr
Pozwólcie przedstawić sobie:
pan żubr we własnej osobie
No, pokaż się, żubrze.
Zróbże minę uprzejmą, żubrze.
• Małpy
Małpy skaczą niedościgle,
małpy robią małpie figle.
Niech pan spojrzy na pawiana,
co za małpa, proszę pana!
• Coś
Bardzo trudno mi jest orzec
czy to ptak czy nosorożec...
• Zabawa kształtująca prawidłową sylwetkę "Koty".
Dajemy dzieciom woreczki z grochem, ryżem lub kaszą. Dzieci siadają w siadzie
krzyżowym w dowolnym miejscu i kładą woreczki na głowie. Mówimy: Wyobraźcie sobie, że jesteście dostojnymi kotami. Teraz wstańcie. Dzieci starają się wstać tak, aby
woreczki nie spadły im z głowy. Spacerują. Próbują usiąść i ponownie wstać. Podchodzą do innych dzieci i głośno miauczą miauuu.
• "Ale w ZOO jest wesoło!" - rysowanie różnych zwierząt. Kształtowanie zdolności
plastycznych.
• "Kto mieszka w lesie?" - rozmowa na temat zwierząt mieszkających w polskich lasach
na podstawie doświadczeń dzieci. Wspominamy o zachowaniu bezpieczeństwa w
kontakcie ze zwierzętami spotkanymi w lesie.
• "Żmija" – rozwijanie umiejętności technicznych. Rolki po papierze toaletowym łączymy
za pomocą sznurka i doczepiamy na początku głowę żmii, a na końcu jej ogon.
Ozdabiamy różnymi zygzakami. Swobodna zabawa wykonanymi żmijami.
• "Mój zwierzak" – rysowanie zwierzęcia z wyobraźni.
Mówimy: Wyobraźcie sobie, że podczas wycieczki odkryliście zwierzę, którego nikt
jeszcze nie widział. Do jakiego zwierzęcia byłoby podobne? Jakie miałoby kolory? Dzieci rysują zwierzę.
• LAS - @śpiewanki.tv – Piosenki dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=XgSgOPHSGH4
• Zabawa przy piosence "Ręce do góry" – Małgorzata Kosik (DJ Miki)
https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A
• Las. Wszystko zaczyna się od przedszkola – Ośrodek Rozwoju Edukacji
https://www.youtube.com/watch?v=zdF68pqNsvQ
Drodzy Rodzice
Wycieczki do lasu czy zoo mogą być okazją do obserwowania zwierząt. W ogrodzie
zoologicznym można nie tylko na nie patrzeć, ale również czytać ciekawe informacje na ich temat umieszczone przy wybiegach, poszukiwać zwierząt pochodzących z określonych krajów czy takich o dziwnych kształtach lub nazwach. W lesie podglądanie zwierząt może się wydawać trudniejsze, bo zobaczenie sarny lub dzika wymaga zachowania bezwzględnej ciszy, a i tak nie zawsze się udaje. O wiele łatwiej jest obserować mniejsze zwierzęta: wiewiórki, ptaki czy nawet owady. Dzięcioł stukający dziobem w drzewo, mrówki budujące mrowisko mogą bardzo
zainteresować dziecko.

W czasie pobytu na łonie natury warto przypomnieć synowi lub córce, że nie należy
śmiecić ani krzyczeć – jest to miejsce, w którym ludzie są gośćmi i powinni zachowywać się właściwie. Zachęcamy do dzielenia się swoimi działaniami na:
Facebooku: https://www.facebook.com/PSnr2
Messengerze: Kubusie Puchatki :-)

Pozdrowienia dla Wszystkich Przyjaciół Przyrody.

„DBAJMY O NASZĄ PLANETĘ”

• „Co możemy zrobić dla naszej Ziemi?” - rozmowa na temat sposobów dbania o środowisko
• Zabawa „Segregowanie śmieci”. Rozkładamy na podłodze śmieci i prosimy dziecko o pomoc w ich posegregowaniu do odpowiednich worków / pudełek. Rodzic prezentuje 5
kolorów worków, mówi i pokazuje, co należy wkładać do którego koloru. Kolor niebieski – papier, kolor zielony – szkło, kolor żółty – metal i plastik, kolor brązowy – odpady
biodegradowalne, kolor czarny – odpady zmieszane. Rodzic pomaga, jeśli odpowiedź dziecka jest błędna.
• Wiersz Gabrielli Skrzypczak „Ratujmy Ziemię”
Ziemię mamy tylko jedną
Więc szanujmy Ją,
Bo cóż z nami stanie się,
Gdy zniszczymy własny dom.
Giną ptaki i zwierzęta,
Giną drzewa w lesie,
Nic nie robiąc, wciąż czekamy
Co nam los przyniesie?
Dość lenistwa – ruszmy razem
I działać zacznijmy,
Żeby żyć móc na tej Ziemi
Więzy zacieśnijmy.
• Chrońmy lasy, chrońmy wodę,
Dbajmy o przyrodę,
Uczmy kochać las i łąkę
Pokolenia młode.
RADY NA ODPADY:
• Prace plastyczne: „Dbamy o Naszą Planetę”, „Nasza Planeta Ziemia”, „Mój wymarzony las”, „Drzewo”, „Kolorowe obrazki z zakrętek, z gazet...”
• Prace techniczne:
◦ Z pudełek można zrobić domek, garaż, robota, rakietę, ciężarówkę...
◦ Tablica manipulacyjna (sensoryczna, aktywności), którą można zrobić samodzielnie. W internecie jest dużo inspiracji. Dzieci bardzo się ucieszą z nowej zabawki, a przy okazji poćwiczą swoje rączki, oczy, skupią uwagę... Prosimy o przysyłanie nam
zdjęć Waszych prac.

Z YouTube
• ZIEMIA WYSPA ZIELONA – Piosenka dla Dzieci – Piesio TV
• Świat w naszych rękach - eko piosenka – ZoZi
• W kontakcie z naturą – dla dzieci
• Ekokultura – film edukacyjny Bliżej Przedszkola
Drodzy Rodzice!
Wspólnie możecie zastanowić się, jak można dbać o środowisko (oszczędzając wodę i
prąd, sadząc i pielęgnując rośliny, troszcząc się o zwierzęta, segregując odpady, wykorzystując różne materiały i surowce wtórne do prac plastycznych). Żeby wspólnie z dzieckiem dbać o środowisko warto zapoznać się z aktualnymi wytycznymi dotyczącymi prawidłowej segregacji śmieci.

Wspólne wycieczki na łono natury mogą przynieść wiele korzyści dla całej rodziny. Jest
to nie tylko czas ruchu na świeżym powietrzu, ale również obserwowania przyrody. „Kubusie Puchatki” bardzo lubią wędrować po lesie i nad brzegiem rzeki.
Pozdrawiam Was bardzo serdecznie. Życzę Wam zadowalających efektów w pracy z dziećmi, cudownych wspólnych zabaw
oraz codziennego czytania książek.

PROPOZYCJE ZABAW Z DZIEĆMI, KTÓRE RODZICE MOGĄ PRZEPROWADZIĆ W DOMU DO TEMATU: „DZIEŃ DZIECKA”

• Oglądanie zdjęć i obrazków przedstawiających dzieci z różnych stron świata.
Zachęcanie do opisywania co robią dzieci na zdjęciu/obrazku, jak wyglądają. Rodzic
mówi z jakiego kraju (kontynentu) pochodzą.
• Z YouTube:
◦ Prawa dzieci – Bliżej Przedszkola
https://www.youtube.com/watch?v=zwS_J432Skc
◦ Śpiewające Brzdące – Jesteśmy dziećmi – Piosenki dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ
◦ Śpiewające Brzdące – Hyc, Tup, Klap – Piosenki dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=WeRYx4rZRSc
◦ ZoZi – Każdy jest inny (piosenka dla dzieci, official video.
https://www.youtube.com/watch?v=UrBmQBMnayE
• Zabawa integrująca „Co nas łączy?”
Dzieci biegają po pokoju, na hasło „Stop” – Zatrzymują się. Pytamy: Co nas łączy? Dzieci starają się znaleźć i pokazać wspólną cechę np. mamy 4 lata – pokazują 4 palce, mamy ręce – machają, mamy nogi – podskakują, mamy głowę – poruszają głowami...
• Ćwiczenia językowe „Zwinny jak kot”.
Tłumaczymy, że tak jak ludzie mają swoje cechy, tak również zwierzęta mają swoje
charakterystyczne cechy. Pokazujemy zdjęcia zwierząt, dzieci nazywają je i zastanawiamy się wspólnie, z jakiej cechy znane jest dane zwierzę.
Przykłady porównań:
◦ Zwinny jak kot, mądra jak sowa, mały jak mrówka, pracowity jak pszczoła, łagodny jak
owieczka, powolny jak żółw, szybki jak gepard, uparty jak osioł, śpiący jak niedźwiedź.
• Prace plastyczne „Moja wymarzona zabawka”, „Moje marzenia” – technika dowolna.
• Zabawa pobudzająca kreatywność „Z czego można zrobić zabawki?” / z kartonu,
butelek, tkanin, patyczków... / Zachęcamy dziecko do działania, tworzenia.
Kochani Rodzice!
W związku z Dniem Dziecka w tym tygodniu rozmawiamy o dzieciach, ich prawach i
obowiązkach. Wyzwania jakie sobie stawiamy są motorem do rozwoju. Wszystko może być pretekstem do zabawy z dzieckiem. Jeżeli jest zabawa, to jest również nauka dla
przedszkolaka. Dziękujemy Wam za aktywną współpracę z przedszkolem, za Wasze wspaniałe pomysły do kreatywnych zabaw i zajęć z dziećmi. Doceniamy Wasze wysiłki i jesteśmy z Was bardzo dumni.
Serdeczne pozdrowienia dla Was i Kochanych „Kubusiów Puchatków”

Do zobaczenia w przedszkolu.

PROPOZYCJE DO ZABAW W DOMU POD HASŁEM „ZWIERZĘTA NA WIEJSKIM PODWÓRKU”

• „W zagrodzie Małgosi” - wysłuchanie bajki ortofonicznej E. Michałowskiej. Dzieci naśladują głosy zwierząt z wiejskiego podwórka w miejscach, w których rodzic przerywa recytację.
Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
Każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: HAU, HAU, HAU,
Kotek miauczy: MIAU, MIAU, MIAU,
Kura gdacze; KOD, KO, DA
Kaczka kwacze: KWA, KWA, KWA. Gąska gęga: GĘ, GĘ, GĘ
Ona też chce najeść się. Owca beczy: BE, BE, BE,
Koza muczy: ME, ME, ME,
Indor gulgocze: GU, GU, GU
Krowa ryczy: MU, MU, MU,
Konik parska: PRR, PRR, PRR
A pies warczy: WRR, WRR, WRR.
I tak gra orkiestra ta, aż Małgosia jeść im da.
• „Czyj to głos?” - Rodzic włącza nagranie z odgłosami zwierząt. Po usłyszeniu głosu zwierzęcia dziecko mówi, jakie to zwierzę.
• „Co nam daje krowa, a co kura?” - Wspólnie zastanawiamy się, jakie produkty uzyskujemy od danego zwierzęcia: od krowy – mleko, masło, jogurty,
śmietanę, ser, twaróg; od owcy – mleko, sery; od kozy – mleko, sery, jogurty; od kury - jajka
• Praca plastyczna „Na wiejskim podwórku”
◦ Wspólnie możecie wykonać makietę
wiejskiego podwórka z wykorzystaniem zwierzątek jakie macie w domu oraz wykonanych samodzielnie z różnych materiałów i surowców wtórnych,
np. plastikowych zakrętek, pojemników, rolek po papierze toaletowym, tektury...
◦ Zwierzęta z kółek – origami płaskie, np. strona Kreatywnie w domu / O jak origami
Wykonane prace do projektu o zwierzętach z wiejskiego podwórka możecie zaprezentować wszystkim. Bardzo się ucieszymy.
• Wspólne czytanie książek o zwierzętach z domowej biblioteczki
Z YouTube np.:
• Zabawy przy piosenkach:
◦ „Stary Donald farmę miał” z ucze.pl lub Piosenki dla dzieci
◦ Kaczuszki z Piosenki dla dzieci
• Ćwiczenia logopedyczne dla dzieci – 123 Edukacja
• Bajka dla dzieci o zwierzętach w gospodarstwie – 123 Edukacja
• ZWIERZĘTA NA WSI. Nauka słów | Mądre dziecko
• GDZIE JA MIESZKAM? Nauka zwierząt gospodarstwa, nazwy ich domów, odgłosy – NAUKA PRZEZ ZABAWĘ
• ZWIERZĘTA NA WSI
• Zwierzęta dla dzieci na wsi – Odgłosy zwierząt – bajki dla dzieci
• Farma – bajki dla dzieci – odgłosy zwierząt
Drodzy Rodzice
Dziecko jest ciekawe świata i rozwój jest dla niego czymś naturalnym. To, czy będzie miało w przyszłości odwagę, by nadal podejmować wyzwania, narażając się na ewentualną porażkę, zależy od jego doświadczeń w dzieciństwie, między innymi od tego, jaki rodzaj motywacji się u niego wykształci. Motywacja zewnętrzna wynika z tego, co dzieje się wokół – dana osoba podejmuje działanie, bo musi. W przypadku motywacji wewnętrznej działanie wynika z decyzji (chęci), nie z przymusu. Bardzo ważne jest, by na wyzwania, przed którymi staje dziecko, nie reagować lękiem. Zamiast mówić „pewnie boisz się wystąpić na przedstawieniu” lepiej powiedzieć „dasz radę, a ja przyjdę i będę cię oklaskiwał”. To daje dziecku poczucie, że nie jest samo, i zachęca je do podjęcia wysiłku. Chwaląc syna czy córkę dobrze jest mówić o swoich uczuciach, na przykład „cieszę się, że tak pięknie zaśpiewałaś, wykonałaś pracę plastyczną”. To buduje poczucie sprawstwa – dziecko widzi, że jego działania mają wpływ na innych, są użyteczne i potrzebne. Dobrze jest, jeśli Wasze relacje oparte są na współpracy i akceptacji młodego człowieka takim, jakim jest. Ważne, by dziecka nie porównywać z innymi, nie straszyć ani nie oceniać. Nauczmy się doceniać to, co mamy. To jest dobry czas, żeby rozwijać zainteresowania dzieci i wspólnie tworzyć dzieła.
Pozdrawiamy serdecznie

PROPOZYCJE ZABAW Z DZIEĆMI, KTÓRE RODZICE MOGĄ PRZEPROWADZIĆ W DOMU DO TEMATU: „NAJWAŻNIEJSZA JEST RODZINA”

• „Chcę być jak mama, chcę być jak tata!” - zabawa z elementem pokazywania.
Dziecko kończy zdanie: Chcę być jak mama, bo... lub Chcę być jak tata, bo... oraz
wykonuje ruch z tym związany, np. Chcę być jak mama, bo mama pięknie maluje
(wykonuje gest malowania pędzlem).
• „Co robimy razem?” - rozmowa na temat sposobów spędzania czasu z rodziną na
podstawie doświadczeń dziecka.
• „Kocham Cię, Mamo! Kocham Cię, Tato!” - praca plastyczna.
Dziecko siedzi przy stoliku, przed sobą ma farby i kartkę. Mówimy: Zamknij oczy. Spróbuj zobaczyć kolory, które kojarzą ci się z wyrazem: MAMA. Co widzisz? Jeden kolor? A może jest ich wiele? Czy to są plamy, kolorowe kreski, a może jakieś kształty?
Teraz powiem drugie słowo, a ty zobaczysz, czy w twojej wyobraźni pojawiły się nowe
kolory lub kształty: TATA. Co teraz widzisz? Zapamiętaj ten obraz. Otwórz oczy i za
pomocą farb spróbuj namalować to, co sobie wyobraziłeś/aś. Dziecko maluje farbami.
• „Czego można życzyć rodzicom?” - układanie życzeń. Dziecko mówi, jakie życzenia można złożyć mamie i tacie.
• Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej pt. „Jesteśmy razem”
Zakwitły maki w ogrodzie.
Mamie je podaruję.
A siostra zrobi laurkę -
sama ją namaluje.
Ja tacie umyję samochód
i zrobię to razem z bratem.
Sam raczej bym nie dał rady -
obydwaj kochamy tatę!
Każdy zna takie słowo,
ważne dla córki, dla syna.
Oznacza miłość, wspólnotę...
Jakie to słowo?
RODZINA!

• Ćwiczenie słuchowe „Kto mieszka w tym domu?”.
Rodzic podaje nazwy członków rodziny, dzieląc je rytmicznie (na sylaby), a dziecko
podaje pełną nazwę. Następnie dziecko podaje nazwy członków własnej rodziny, dzieląc je rytmicznie (na sylaby), a rodzic odgaduje, o kogo chodzi, np.: ma-ma, ta-ta, brat, sios-tra, dzia-dek, bab-cia, cio-cia, wu-jek.

• „Laurka dla Mamy”, „Laurka dla Taty” – praca plastyczna dowolną techniką.
• Niespodzianka dla Mamy i Taty, np. sałatka, ciasto, deser, spacer, prezent...
Z YouTube:
• Śpiewające Brzdące – Piosenka dla Taty – Piosenki dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=-VDZDUQYWDc
• Śpiewające brzdące – Jesteś mamo skarbem mym – Piosenki dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=RvHfN-4Va4g
• Moja wesoła rodzinka – Agnieszka Smieszka
https://www.youtube.com/watch?v=dxKA0073O34

Drodzy Rodzice!
Dzieci lubią budować schronienia z poduszek, koców i krzeseł. Dobrą zabawą może
okazać się też konstruowanie prawdziwych szałasów z gałęzi czy nawet domków na drzewie i chowanie się w nich. Przedszkolakom prawdopodobnie spodoba się przygotowywanie posiłku i jedzenie go w stworzonej właśnie kryjówce. Można jednocześnie bawić się w Indian lub udawać inne, lubiane przez dzieci postaci.
Jeśli nie jest możliwe zbudowanie dużego schronienia, można wspólnie z dziećmi
skonstruować „domek dla krasnoludków” z patyczaków, liści i innych dostępnych materiałów. Jest to zabawa pobudzająca wyobraźnię i wspomagająca rozwój manualny, a tworzenie budowli razem z mamą, tatą, siostrą czy bratem może być dobrym pomysłem na wspólne spędzenie czasu. Potem można się też pobawić w poszukiwanie krasnoludków lub zostawianie im znaków prowadzących do nowego domku.
Życzę wszystkiego najlepszego dla Całych Waszych Wesołych Rodzinek.

Drodzy Rodzice!

Proponujemy, żeby w domu podczas rozmów i zabaw dzieci poznawały zwyczaje i tradycje świąteczne. Co zrobić z dziećmi, jeśli skończą się Wam pomysły?
Propozycje zabaw:

„WIELKA PISANKA” - dziecko otrzymuje kolorową kartkę formatu A4 z narysowanym
na niej kształtem wielkiego jaja. Wycina je i nakleja na nie elementy z kolorowego papieru przygotowane przez Rodziców: paski różnej długości i grubości, fale, koła, kurczęta, baranki, zajączki...
„ZAGADKI WIELKANOCNE” - utrwalenie wiedzy o zwyczajach wielkanocnych
• Usiadły na gałązce wierzby kotki, jak na obrazie.
Są szare, puchate, pewnie już wiesz, że to...(bazie)
• Gdy skorupka jajka pęka, wychodzi z jajeczka.
Wygląda wtedy, jak mała, żółciutka kuleczka (kurczak).
• Mogą zaszywać się w lesie lub skakać po łące.
Mogą też być czekoladowe to...(zające)
• Wełniane ma trzewiczki,
wełniane rękawiczki. (baranek)

„KOSZYK WIELKANOCNY” - cięcie, przyklejanie, ozdabianie. Dzieci rysują na kartce
koszyk wielkanocny. Następnie z kolorowego papieru wycinają to, co powinno się w nim
znajdować i przyklejają do obrazka.
Wiersz „Wielkanocny koszyczek”
W małym koszyczku
Dużo jedzenia,
Które niesiemy
Do poświęcenia:
Chleb i wędlina,
Kilka pisanek
Oraz cukrowy
Mały baranek.
Drożdżowa babka,
Sól i ser biały,
I już jest pełny
Koszyczek mały...
Zbigniew Dmitroca

z YouTube:
• Wielkanocne prace plastyczne z papierowych talerzyków: baranek, kurczak, zajączek - https://www.youtube.com/watch?v=N9xNvbH7vbc
• Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne
- https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4
• Dla dzieci – święta wielkanocne
-https://www.youtube.com/watch?v=IE-7LP7YVQ0

Życzymy Wam zdrowych, rodzinnych i radosnych Świąt Wielkanocnych.
P.S. Dziękujemy Rodzicom za współpracę i za otrzymane zdjęcia z cyklu: Jak „Kubusie Puchatki” efektywnie spędzają czas w domu. Zachęcamy (ale nie zmuszamy) wszystkich Rodziców do pochwalenia się w jaki sposób ich dziecko spędza czas podczas kwarantanny domowej.

PROPOZYCJE ZABAW Z DZIEĆMI, KTÓRE RODZICE MOGĄ PRZEPROWADZIĆ W DOMU DO TEMATU: ŚWIĘTO MAMY I TATY

• Oglądanie zdjęć i albumów rodzinnych, omawianie miejsc i sytuacji, w których zostały one zrobione.
• Zabawa konstrukcyjna „Budujemy domy dla swojej rodziny”. Dziecko buduje dom dla swojej rodziny, nazywa pomieszczenia w domu, liczy pokoje...
• Malowanie portretu rodziny. Na kartce dziecko maluje farbami swoją rodzinę.
• „Ramka dla Mamy”, „Ramka dla Taty”, „Ramka dla Rodziny”. Do kartki brystolu przyklejamy zdjęcie Mamy, Taty, Rodziny. Dziecko wokół zdjęcia rysuje szlaczki, wzorki lub przykleja kolorowe kółeczka, kwadraciki... albo cekiny, kuleczki z bibuły... Zrobione przez dzieci prace będą prezentami dla Mamy i Taty. Najlepiej, żeby Mamusia pomogła
dziecku zrobić prezent dla Taty, a Tatuś pomógł dziecku zrobić ramkę dla Mamy.
• Lepienie tortu z plasteliny. Dziecko rozgrzewa plastelinę w dłoniach i lepi z niej okrągłe placuszki, układając jeden na drugim jako warstwy tortu.
• Czytanie globalne wyrazów Mama, Tata.
Dzieci wodzą palcem po każdej literze. Mogą litery wykleić cienkimi wałeczkami plasteliny. Wyrazy Mama i Tata dzieci dzielą rytmicznie (na sylaby) z wyklaskiwaniem.
• Czytanki razem z mamą i tatą.
Mamusie i tatusiowie czytają dzieciom swoje ulubione bajki z dzieciństwa lub te, które lubią przedszkolaki.

• Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej „Moja rodzina”
Piękny uśmiech, dobre serce;
wszystko umie zrobić sama.
Kocha mnie najbardziej w świecie .
To jest właśnie moja mama!
Ta, to, ti, ta, ti, tom!
Kocham Ciebie i nasz dom.
Zawsze chętnie mi pomagasz,
kiedy jesteś obok, tato.
Z tobą czuję się bezpiecznie.
Kocham Ciebie właśnie za to!
Ta, to, ti, ta, ti, tom!
Kocham Ciebie i nasz dom.
Dom to miejsce wyjątkowe.
Może być na końcu świata!
Najważniejsza jest rodzina,
Czyli mama, ja i tata!
Ta, to, ti, ta, ti, tom!
Kocham mamę, tatę, dom.

• Rodzic czyta dzieciom cały wiersz. Powtarza treść wiersza powtórnie, a dzieci powtarzają fragment tekstu: ta, to, ti, ta, ti, tom! Kocham Ciebie i nasz dom.

• Kończenie zdań – wypowiedzi dzieci na temat rodziny. Rodzic prosi, aby dziecko dokończyło zdania (przykłady):
◦ Lubię moją rodzinę, bo...
◦ Z moją rodziną najbardziej lubię...
◦ Moja rodzina to...
• „Co robimy razem?” - rozmowa na temat sposobów spędzania czasu z rodziną na podstawie doświadczeń dzieci.
• Zabawa dydaktyczna „Gdzie jest mama, tata?”. Na stole leżą ilustracje (mama, tata, siostra, brat). Dziecko odwraca się tyłem. Rodzic zabiera jedną ilustrację, dziecko odwraca się i głośno mówi, której ilustracji brakuje. Później Rodzic dodaje dwie kolejne ilustracje – dziadka i babci – i kontynuuje zabawę.
Z YouTube
1. Śpiewające Brzdące – Kocham Cię Ti Amo, Je'Taime – Piosenki dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=IdxQW3jqYtA

2. DAJ MI RĘKĘ TATO – piosenki na każdą okazję
https://www.youtube.com/watch?v=ZxgFEtsfIBs

3. Mama i Tata – raniusz3k
https://www.youtube.com/watch?v=vSHRfxT2-B4

Drodzy Rodzice
Zabawa jest dla dziecka aktywnością, która je w pełni zajmuje. W zabawie dziecko kształtuje podstawowe i złożone umiejętności społeczne, odporność i wrażliwość emocjonalną, rozwija się i uczy. Jeśli dziecko ma się czegoś nauczyć, musi to zrobić samodzielnie, przy wsparciu innych. Edukacja dziecka jest relacją trójstronną, w której uczestniczą nauczyciele, rodzice i samo dziecko. Rodzice są głównymi wychowawcami dziecka, pełnią ważna rolę w procesie edukacji. Zarówno nauczyciele, jak i rodzice mają na uwadze dobro dziecka. Ważne jest, żebyśmy potrafili wypracować wspólne stanowisko, wspólny plan działania, sposób pomocy dziecku, zwł. w tych trudnych chwilach. Wszyscy – zarówno rodzice, jak i nauczyciele – wychowujemy dzieci i przygotowujemy je do funkcjonowania w rzeczywistości, której czasami sami jeszcze nie znamy. Zachęcam Was do wspólnych zabaw i działań z dziećmi w domu. Bardzo dziękuję za dotychczasową współpracę oraz za dzielenie się pomysłami na wspólne spędzenie czasu.
Serdecznie pozdrawiam Całe Wasze Rodzinki.

WITAJCIE KOCHANI

Pierwsze lata życia dziecka decydują o jego samodzielności, dojrzałości do nauki czytania, pisania, matematyki oraz efektywności tej nauki. Warunkiem niezbędnym do rozwoju dziecka jest więź z rodzicami gwarantująca poczucie bezpieczeństwa i zaspokojenie elementarnych potrzeb. Dlatego tak istotna jest rola rodziny. Rodzice są pierwszymi nauczycielami dzieci. Przedszkole jest instytucją wspomagającą rodziców w procesie wychowania i nauczania dzieci.
Sytuacja, w której się znajdujemy wymaga współpracy i cierpliwości. Systematycznie będziemy przygotowywali dla Was wskazówki i inspiracje do nauczania na odległość.

INSPIRACJE DO ZABAW W DOMU (oraz cele tych działań)

  • MYJCIE CZĘSTO RĘCE – kształtowanie codziennych nawyków higienicznych
  • Zróbcie kolorowe kanapki pełne witamin – kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych, edukacja prozdrowotna, eksperymentowanie w kuchni
  • Wspólnie pokrójcie warzywa do przygotowywania zupy, sałatki jarzynowej, a przy tym utrwalcie nazwy warzyw, kolorów oraz usprawniajcie ręce / wspomaganie rozwoju małej motoryki / Dbajcie o bezpieczeństwo podczas działania.
  • 01.04.2020r. - Dzień Ptaków. Zróbcie „Ptaka – Dziwaka”; wykorzystując różne formy ekspresji artystycznej (malarstwo, rzeźba, forma przestrzenna...), materiały (tektura, folia, farby, klej, kolorowe papiery...) oraz własną wyobraźnię. Cel: rozwijanie twórczej aktywności, doskonalenie umiejętności wyrażenia się przez sztukę, rozbudzanie wyobraźni i kreatywnego myślenia.
  • 02.04.2020r. - ŚWIATOWY DZIEŃ ŚWIADOMOŚCI AUTYZMU – ubieramy się na niebiesko
  • 02.04.2020r. - Dzień Książki dla dzieci – edukacja czytelnicza. Porozmawiajcie o sposobach zapobiegania chorobom na podstawie doświadczeń dzieci i opowiadań np.:
  • „Jak choruje Elemelek, jak go leczą przyjaciele” - Hanny Łochockiej
    ◦ „O wirusie, który miał koronę...”. Czytajcie dzieciom 20 minut dziennie codziennie: baśnie, bajeczki, opowiadania, wiersze, legendy i różne książeczki
  • Narysujcie, namalujcie, wyklejcie, wytnijcie, ulepcie z plasteliny... np. „Koronawirusa”, „Warzywa” i „Wróbelka Elemelka” lub co tylko chcecie... . Ważne, żeby rozwijać zdolności plastyczne dzieci, stworzyć możliwości do rozwoju umiejętności manualnych i motoryki małej.
  • Wspólnie śpiewajcie piosenki i tańczcie przy nich wg własnych pomysłów – rozwijajcie wyobraźnię muzyczną, poczucie rytmu i ekspresję ruchową.
  • Piosenka „Jarzynowa gimnastyka” - Centrum Uśmiechu
  • Piosenka „Koronawirus (Covid-19)” - Monika Kluza
  • Piosenka „Ptak Nijaki” - muzyka i słowa: Jacek Skubikowski
  • Nauczcie się wierszyka o warzywach i owocach - rozwijanie pamięci słuchowej u dzieci.

Jedz owoce i jarzyny
w nich mieszkają witaminy.
Kto je sobie lekceważy
musi chodzić do lekarzy
Pamiętajcie, że podstawową formą aktywności dzieci w wieku przedszkolnym jest zabawa. Zachęcamy do dzielenia się tym jak wspólnie działacie. Zróbcie zdjęcie i pokażcie nam jakie są efekty Waszej pracy oraz zabawy. Do kontaktu z nami wykorzystujcie:

  • stronę przedszkola na Facebooku
  • konwersację grupową na messengerze – Kubusie Puchatki :-)
  • e-mail do nauczyciela – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. – galeria prac dzieci
  • kontakt telefoniczny (sms) – 505 824 327

Czekamy na Was

Wszyscy uczymy się w tych trudnych czasach różnych umiejętności. Bądźmy razem i wspierajmy się nawzajem. Zostańmy w domu. Kochamy Was.

PROPOZYCJE DO TEMATU: „WRAŻENIA I UCZUCIA”

• Zabawa „Co mówi lusterko?” - Dziecko patrzy na siebie w lustrze i mówi: Teraz jestem... smutny, wesoły, zdziwiony, przestraszony...
• Zabawa „Znaki uczuć”
Rodzic pokazuje dziecku znaki przedstawiające różne uczucia: radość, smutek, zdziwienie, strach. Wymienia po kolei nazwy uczuć. Dziecko próbuje zrobić taką minę, jaka jest na znaku. Podaje przykłady sytuacji, podczas których przeżywało te uczucia.
• „Cieszy mnie taniec” - improwizacje taneczne do znanych piosenek. Rodzic zadaje pytanie dziecku: Jak się czujesz po tańcu?
• „Deszczowy kij” - wykonanie instrumentu z rolki po ręczniku papierowym. Zaklejamy dno rolki kwadratowym kawałkiem papieru, posmarowanym klejem. Rodzic przygotowuje miseczki z różnymi nasionami lub kaszami. Dziecko chwytem pęsetowym przekłada nasiona do wnętrza tuby. Zaklejamy otwór tuby drugim kwadratowym kawałkiem papieru. Mocno ściskamy miejsce sklejenia, aby papier dobrze przywarł do tuby. Całość owijamy folią aluminiową.
• Ćwiczenia oddechowe „Trudne słowa”
Bierzemy wdech, a na wydechu wymawiamy różne słowa (gratka, zagadka, płacze, kleksa, beksa...), przedłużając brzmienie ostatniej głoski. Za drugim razem wymawiamy te same słowa, dzieląc je na sylaby.
• „Rozśmieszamy płaczącego” - wykonanie rozweselających okularów.
Odrysowujemy okulary, wycinamy je, ozdabiamy, kolorujemy. Doklejamy jakieś śmieszne elementy: krzaczaste brwi, długi nos, zwisające serpentyny. Dziecko chodzi po domu, podchodzi do domowników, robi śmieszne miny – rozśmiesza.
• „Ciemność jest niezwykła!” - rozmowa na temat ciemności i oswajanie z nią na podstawie doświadczeń dzieci i wiersza Ewy Szelburg – Zarembiny „Ciemnego pokoju nie trzeba się bać.”
Ciemnego pokoju nie trzeba się bać,
bo w ciemnym pokoju czar może się stać...
Ach! W ciemnym pokoju, powiadam wam, dzieci,
lampa Aladyna czasem się świeci...
Ach! W ciemnym pokoju wśród łóżka poduszek.
spoczywa z rodzeństwem sam Tomcio Paluszek...
Ach! W ciemnym pokoju podobno na pewno
zobaczyć się można ze Śpiącą Królewną...
Ach! W ciemnym pokoju Kot, co palił fajkę
opowiedzieć gotów najciekawszą bajkę,
a wysoka czapla chodzi wciąż po desce
i pyta się dzieci: Czy powiedzieć jeszcze?
• „Jak śmiesznie wygląda Strach?” - projektowanie, wycinanie, przyklejanie. Rodzic udostępnia dziecku gazety, bibułę, taśmę klejącą. Dziecko wymyśla, w jaki sposób użyć zgromadzonych materiałów, aby zmienić się w coś strasznego. Dziecko wycina, drze papiery, dokleja do ubrania gazety i bibułę, robi opaskę na głowę lub prostą maskę. Chodzi po domu i rozśmiesza domowników.
• „Już się nie boję” - zabawa terapeutyczna.
Dziecko koloruje sylwetę Zmorka (psa – jamnika ze skrzydłami). Następnie na kartce formatu A5 rysuje to, czego najbardziej się boi. Zgniata rysunek w ciasną, małą kulkę. Smaruje klejem, sylwetę Zmorka. Kładzie na kartce A4 kulkę ze zgniecionym „strachem”. Wołamy: „Zmorku tutaj!” i naklejamy Zmorka na zgniecioną kulkę i kartkę A4, mocno przygniatając, aby się skleiły. Teraz „strach” dziecka jest w brzuchu Zmorka. Dziecko krzyczy: „Już się nie boję!”
• „Teraz czuję, jak pada deszcz” - malowanie w rytm muzyki Fryderyka Chopina „Preludium deszczowe” op.28 nr 15 Dzieci tworzą swoje deszczowe obrazy, cały czas słuchając „Preludium deszczowego”.
Drodzy Rodzice!
Czterolatek, pięciolatek jest dość chwiejny emocjonalnie – mogą zdarzać się sytuacje, kiedy rzewnie płacze, a po chwili śmieje się do rozpuku. Nie rozumie swoich emocji, dlatego warto z nim rozmawiać, by wyjaśnić, co odczuwa i dlaczego. Ważne jest, by nie mówić, że przeżywane przez niego uczucia są złe lub nieważne. Dziecko zaczyna się buntować – to, co mówią dorośli często budzi jego sprzeciw. Nie potrafi jeszcze
odróżnić prawdy od fikcji, a rozwijająca się wyobraźnia może sprawić, że nasilają się lęki. Pojawiają się u niego również takie emocje jak duma, zazdrość, zakłopotanie, wina, wstyd. Kształtuje się sumienie. Próbujcie robić z dzieckiem do lusterka różne miny: smutną, wesołą, zdziwioną, przestraszoną. Wspólnie omówcie znaki przedstawiające uczucia: radość, smutek, zdziwienie, strach...Wsparcie dzieci w
tym zakresie jest bardzo ważne. Serdecznie pozdrawiam Wasze Rodzinki .

Witajcie Kochani!

21 marca ubierzcie się na zielono i przywitajcie WIOSNĘ. Spróbujcie wiosnę poznawać różnymi zmysłami poprzez:
• kolory (barwne kwiaty, zielona trawa, listki),
• zapachy (kwitnące kwiaty, krzewy i drzewa),
• dźwięki (śpiew ptaków, rechotanie żab, szum wiosennego deszczu)
• smaki (świeże nowalijki lub kiełki wyhodowane w domu).

Załóżcie zielone hodowle roślin, np. posadźcie cebulki i fasolki, posiejcie rzeżuchę oraz nastawcie nasiona na kiełki. Czas poświęcony na obserwacje przyrodnicze nie będzie czasem straconym.
Szczypiorek, rzeżucha i kiełki wzmocnią Wasze zdrowie i dadzą Wam moc do walki z wirusami.
22 marca ubierzcie się na niebiesko z okazji Dnia Wody. Zachęcam Was do eksperymentów i doświadczeń z wodą np.:

  • „Co pływa, co tonie?”. Do miski z wodą wrzućcie różne przedmioty: ołówek, kamień, monetę, klucz, korek, kawałek styropianu, piłeczkę pingpongową...
  • „Czy się rozpuści?”. Napełnijcie szklanki wodą (nie do pełna). Następnie kolejno wrzucajcie do każdej po 1 łyżeczce różnych substancji (sól, cukier, pieprz, kakao, kawa, ryż, mąka, piasek, kasza). Mieszajcie wodę i obserwacje co się dzieje. Obserwujcie i omówcie co się dzieje z tymi przedmiotami i substancjami, wyciągnijcie wnioski.
    Woda to wielki dar, bo służy do mycia, służy do picia, bez niej Ziemi nie byłoby życia. Pamiętajcie, żeby dokładnie myć ręce. Możecie przy tym śpiewać piosenkę, np.:
    „Bo nasze przedszkole to jedna rodzinka
    Starszy czy młodszy, chłopiec czy dziewczynka”

Zachęcam Was do twórczego działania, utrwalania nazw kolorów podczas malowania „Wiosennego krajobrazu”, robienia „Kolorowych kwiatów” z bibuły, wycinania, lepienia, budowania z klocków, zabaw lalkami i maskotkami.
„Ruch to zdrowie” - ćwiczenie, żeby utrzymać zdrowie.
Dziewczynki i chłopcy bawcie się przy muzyce i śpiewajcie różne piosenki z YouTube np.

  • „Mam tę moc”
  • „Maszeruje wiosna”
  • „Wiosna urodziły się motyle” (Mini warsztaty muzyczne z Panią Moniką)

Piosenka - "Maszeruje wiosna" K. Bożek-Gowik - - https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw

„Ruch to zdrowie” - ćwiczenie ogólnorozwojowe z plastikową butelką. Dzieci uderzają w butelkę jedną dłonią, Zatrzymują się i wykonują ćwiczenia:

  • stojąc w rozkroku, przekładają butelkę między nogami,
  • unoszą butelkę do góry, ręce wyprostowane, kołyszą się na boki
  • leżą przodem (na brzuchu), nogi wyprostowane, butelkę trzymają oburącz, podnoszą głowę i ręce (nadal trzymając butelkę)
  • leżą tyłem (na plecach), nogi zgięte w kolanach, między nimi butelka, robią skłon głową i podciągają kolana, dotykając butelką do głowy
  • podskakują obunóż z butelką między kolanami
  • przeskakują przez butelkę w przód i w tył
  • wyciszenie – dzieci kładą się na butelce (butelka znajduje się pod ich plecami) i turlają się wolno w przód i w tył.

“W KRAINIE MUZYKI”

PROPOZYCJE DO TEMATU: “W KRAINIE MUZYKI”

• „Masaż na dobry humor” – rymowanka. Dzieci wspólnie z rodzicami wypowiadają rytmicznie tekst rymowanki.

• Żeby było nam wesoło, masujemy swoje czoło.
Raz, dwa i raz, dwa, każdy ładne czoło ma.
Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.
Język w górę raz i dwa. Ładny język każdy ma.
Powiedz: mama, tata, lala i zaśpiewaj: la la la la.
Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.
Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.
Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz.

• „Co już umiem zaśpiewać?” - utrwalenie poznanych piosenek, np. „Boogie woogie”, „Głowa, ramiona, kolana, pięty”, „Maszeruje wiosna”, „Jestem Polakiem”, „Stary Donald farmę miał”, „Jedzie pociąg z daleka” itd.

• Śpiewanie tradycyjnych melodii na podanej głosce, np. na „m” – „Wlazł kotek na płotek”, na „o” – „Stary niedźwiedź” itd.

• Wykonanie grzechotek z butelek po jogurcie pitnym lub z butelek po wodzie, ketchupie... Dzieci wsypują do czystej butelki dowolne ziarna, np. kukurydzy, soi, grochu... Następnie dzieci zakręcają butelką. Ozdabiają butelkę paskami kolorowego papieru i flamastrami rysują różne wzory na butelce i papierze.

• Improwizacja instrumentalna do wybranej piosenki. Wspólnie śpiewamy zwrotki piosenki, a w czasie refrenu dzieci wymyślają własny akompaniament grając na grzechotce wykonanej z butelki.

• Ćwiczenia logopedyczne. Przed lustrem rodzic demonstruje ćwiczenia, powtarzając je
kilkakrotnie i pilnując dokładnego ich wykonania przez dzieci.
◦ Pianino ma dużo klawiszy – dzieci dotykają czubkiem języka każdego zęba, jak pianista dotyka klawiszy.
◦ Bębenek – językiem uderzają od jednego do drugiego kącika ust, jak pałeczki uderzają w bębenek. Naśladują odgłos bębenka: bum, bum, bum.
◦ Trójkąt – rysują językiem trójkąt (Rodzic pokazuje trójkąt), dotykają czubkiem języka między środkiem górnej wargi a dwoma kącikami ust.
◦ Gitara – przesuwają czubkiem języka od zębów w stronę gardła, dotykając kilka razy
podniebienie, tak jakby dotykały strun gitary.
◦ Grzechotka – język wędruje, na zmianę, za górne zęby i za dolne zęby, tak jakby dzieci potrząsały grzechotką
◦ Dzwony i dzwoneczki – dzieci naśladują odgłosy dużego dzwonu: bim – bam, i małych
dzwoneczków: dzyń, dzyń, dzyń.
• „Kolory muzyki” – aktywne słuchanie utworu A. Vivaldiego „Cztery pory roku”
Dzieci słuchają fragmentów muzyki z każdej z pór roku A. Vivaldiego. Dobierają kredki w kolorze, który kojarzy im się ze słuchaną muzyką. Kreślą dowolne wzory najpierw w powietrzu, a potem na kartce.
• Zabawa twórcza „Instrumenty z niczego”. Dzieci naśladują grę na dowolnym przedmiocie znalezionym w domu, który ma udawać wymyślony instrument.

Inspiracje z YouTube:
• Jestem muzykantem kanszabelantem – karaoke dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=QrQ92XEUXmA

• Clap, Clap Song – Muzogram
https://www.youtube.com/watch?v=q-3dIEeyDuk

• Ręce, nogi się ruszają – Śpiewające Brzdące
https://www.youtube.com/watch?v=rib2jV2PmbA

• Piosenka o sprzątaniu w domu – Mała Orkiestra Dni Naszych
https://www.youtube.com/watch?v=imoS6Wkr04w

• Piosenka o rodzinie – (Mała) Orkiestra Dni Naszych
https://www.youtube.com/watch?v=iX8jUEQ488M

• Tańce Połamańce. Spoko Loko. Piosenki dla dzieci.
https://www.youtube.com/watch?v=MG6iPAU2b0I

Kochani Rodzice!
W dzisiejszym świecie spotykamy się na co dzień ze stosunkowo dużym natężeniem hałasu. Tymczasem człowiek do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje wyciszenia, przynajmniej przez pewien czas w ciągu dnia. Nie chodzi o absolutną ciszę, którą można uzyskać, np. zakładając stopery, ale o naturalną sytuację, w której słyszy się szum wiatru, szelest kartki czy tykanie zegara. Dzieci, choć mają tendencje do krzyku, również potrzebują tego rodzaju uspokojenia. Dlatego warto je uczyć robienia przerw od hałasu. Muzyka ma wpływ na emocje, a emocje wpływają na nasze zdrowie. W tym tygodniu zapraszam Was do zabaw z piosenkami, które niosą dobrą energię.
Pozdrawiam Was serdecznie i zapraszam do KRAINY MUZYKI.