WAKACJE

Kategoria:

1. Na wstępie zagadka:
Kto mi powie, jaki to czas
Gdy przedszkole idzie w las
Mama z Tatą w piłkę grają
I wszyscy się opalają.
W tym magicznym czasie
Grzyby rosną w lesie
Woda ciepła w morzu
W górach też nie gorzej
Lubię taki czas
Mogę długo spać, kto mi powie
Jak ten czas się zowie?
(WAKACJE)
2. Zabawa ruchowa „Bierzemy misia w teczkę jedziemy na wycieczkę”.
Wyobraźcie sobie, że za chwilkę wybieramy się na długą wycieczkę. Najpierw musimy zapakować nasz niewidzialny pleckach, w potrzebne nam rzeczy: zabieramy, ubrania, buty, jedzonko, aparat i lornetkę. Uwaga wyruszamy najpierw jedziemy w góry, musimy się na nie wspinać. Mamy bardzo ciężki plecak, więc dużo nas to sił kosztuje. Teraz nad morze, musimy przepłynąć kawałek (należy naśladować ruchem, tak jakby wykonywało się te czynności). Następny przystanek to wieś, kosimy trawę i karmimy koniki i krówki (dzieci naśladują ruch koszenia trawy –rodzic demonstruje). Po takiej wycieczce wracamy do przedszkola, zdejmujemy ciężki plecak i kładziemy się na dywanie i głęboko oddychamy (w tle słychać szum fal).
3. Słuchanie wiersza B. Formy ,,Lato i dzieci”.
Lato do nas idzie,
zatrzyma się w lesie.
Jagody, poziomki
w dużym koszu niesie.
Słoneczka promienie
rozrzuca dokoła.
− Chodźcie się pobawić! −
głośno do nas woła.
Nad morze i w góry
chce pojechać z nami.
Wie, że miło spędzi
czas z przedszkolakami.
Rozmowa na podstawie wiersza i ilustracji.
– Gdzie zatrzymało się lato?
- Gdzie lato nas zaprasza? ( do lasu, nad morze, w góry)
- Jak powinniśmy zachowywać i czego nie powinniśmy robić podczas pobytu w lesie,
w górach, nad wodą?
4. „Wakacyjny niezbędnik” – rozwiązywanie zagadek
Mama w skórę moją ten specyfik wciera,
mam ochronę przed słoneczkiem teraz. (krem)
Gdy na głowę ją założę,
nic złego się stać nie może. (czapka z daszkiem)
One chronią moje oczy –
żaden promyk do oka nie wskoczy. (okulary przeciwsłoneczne)
5. „Rodzinna wycieczka” – osłuchanie z piosenką.
https://www.youtube.com/watch?v=tlCH6BFEISg
6. Zozi – „Bezpieczne wakacje.”
https://www.youtube.com/watch?v=W4RHyjQLfCM
7. Rytmika Pana Dominika – „Wakacji czas”
https://www.youtube.com/watch?v=ue82bNmhv6g

Tajemnice książek

Kategoria:

23 kwietnia to urodziny Książki (Międzynarodowy Dzień Książki i Praw Autorskich). Z tej okazji, nadchodzący tydzień przybliży maluszkom wiadomości na temat tego jakże istotnego w życiu każdego człowieka, dokumentu.

1. „To jest mała książka”- teatrzyk kamishibay (teatr ilustracji). ->
- https://www.youtube.com/watch?v=CIcM5N3vdzU

Rozmowa na temat obejrzanego teatrzyku.
- Jakie zwierzęta wystąpiły w teatrzyku?
- Czy Osiołek wiedział co przyniósł Gorylek?
- Czy Osiołek wiedział do czego służy przyniesiona przez Gorylka rzecz?
- Do czego próbował użyć Osiołek rzeczy, którą przyniósł Gorylek?
- Jak nazywa się rzecz, którą przyniósł Osiołek?
- Do czego służą książki? (czytania i oglądania)

- https://www.youtube.com/watch?v=Am50RleHUGA&t=5s

2. Rozwiązywanie zagadek słownych - postacie z bajek:

Co to za maluch, zawsze brodaty
Cieżko pracuje zimą i latem... /krasnal/

Jest ubrana jak na bal,
W długą suknię, w piękny szal.
Tańczyć, tańczyć bardzo lubi,
O północy bucik zgubi... /Kopciuszek/

Kukułeczka kuka w lesie,
Kto to wchodzi?
Koszyk niesie.
A na głowie ma czapeczkę,
Zawiązaną na wstążeczkę.
Niesie koszyk- w tym koszyku,
Pełno różnych smakołyków... /Czerwony Kapturek/

Jak się nazywa taki budynek,
W którym zobaczymy scenę, kurtynę?
Krzesła tam stoją rząd za rzędem,
A ja tam bajkę oglądać będę ... /teatr/

3. Piosenki:

-Piosenka o książeczce -> https://www.youtube.com/watch?v=wnJFiwa5a8U
- FASOLKI - Poczytaj mi Mamo -> https://www.youtube.com/watch?v=z_Qjzkd92Y4

4. Quiz - „Wesołe zadania”. Dzieci odpowiadają na pytania wykorzystując plansze opisanych słowami: TAK/NIE

- Królowa Śniegu pędziła po śniegu mercedesem.
- Przyjacielem Gargamela był pies.
- Jaś i Małgosia mieszkali w pięknym zamku.
- Śnieżka była najbrzydszą dziewczyną w królestwie.
- Czy wróżka to dobra postać z bajki?
- Czy złota rybka spełniła trzy życzenia rybaka?
- Królowa to żona króla, a ich córka to królewna.

5. Praca plastyczna - Propozycja zakładki do książki:
https://ekodziecko.com/walnetynkowy-upominek

6. Jak książki to papier, zapraszamy do wirtualnego zwiedzania muzeum:
Muzeum Papiernictwa
-> http://muzeumpapiernictwa.pl/wirtualna-wycieczka/

7. Zabawy kształtujące postawę:
„Już potrafię” -Razem z dzieckiem naśladuj ruchy:
– staje wyprostowany
– wyciąga obie ręce do sufitu
– wyciąga obie ręce w bok
– wyciąga obie ręce przed siebie
– dotyka stóp czubkami palców dłoni
– dotyka lewą dłonią prawego kolana
– dotyka prawą dłonią lewego kolana
– z zamkniętymi oczami, dotyka palcem wskazującym czubka nosa.

#MądrzeRAZEMwDOMU
-> https://calapolskaczytadzieciom.pl/dla-rodzicow/o-wychowaniu/razem-w-domu-z-przedszkolakiem/

Zapraszamy do dzielenia się ze wspólnie spędzonego czasu na naszej stronie facebook: https://www.facebook.com/PSnr2/

ZWIERZĘTA DUŻE I MAŁE

Kategoria:

1. „Sowy i dzięcioły” – Dzieci rozwiązują zagadki.
W korę drzewa dziobem stuka,
bo robaków pod nią szuka. (dzięcioł)
Ptak drapieżny, wyjątkowy,
co ma oczy z przodu głowy. (sowa)
Ma krótkie nóżki i mały ryjek.
Chociaż na igły, nigdy nie szyje. (jeż)
Z drzewa skacze na krzaczek,
z rudą kitką zwierzaczek ... . (wiewiórka)
Ze smakiem będzie,
chrupał żołędzie. (dzik)
On na głowie ma poroże bez poroża żona łania
On poroże zrzucić może które moc ma odrastania (Jeleń)

2.”Może zobaczymy”– poszerzanie wiedzy dzieci o nazwy zwierząt żyjących w polskich lasach:dzika, zająca, lisa, sarny. Wdrażanie do szanowania zwierząt i ich miejsca zamieszkania.
"Może zobaczymy" - Helena Bechlerowa
Idźmy leśną ścieżką
Cicho, cichuteńko,
Może zobaczymy
Sarniątko z sarenką.
Może zobaczymy
Wiewióreczkę małą,
Jak wesoło skacze
z gałęzi na gałąź.
I niech nikt po lesie
Nie gwiżdże, nie woła –
Może usłyszymy
Pukanie dzięcioła.
A może zaśpiewa
Między gałązkami
Jakiś mały ptaszek,
Którego nie znamy.
I będzie nas witał
Wesoło piosenką.
Tylko idźmy lasem
Cicho, cichuteńko.
O jakim miejscu jest mowa w wierszu?; Jak należy się w tym miejscu zachować?; Dlaczego powinniśmy być tam cicho?; Jakie zwierzęta mieszkają w lesie?.
3. Jakie zwierzęta macie w swoim domu? Swobodne wypowiedzi na temat zwierząt, ze szczególnym zwróceniem uwagi na potrzeby zwierząt, obowiązki opiekunów oraz poczucie odpowiedzialności za zapewnienie zwierzętom godziwych warunków życia.
4. Zabawa dramowa (mimiczna) – „Smutny piesek i wesoły piesek” – dzieci na prośbę rodzica swą mimiką i zachowaniem starają się naśladować smutek i radość w taki sposób, jak okazywałyby to zwierzęta. Jeśli dzieci chętnie wykonują zadanie, można je rozszerzyć o obrazowanie emocji okazywanych również przez inne zwierzęta (np. kota, myszkę, itp.).
5. Idziemy do zoo – osłuchanie z piosenką
https://www.youtube.com/watch?v=rXz-hKkUvoM
6. Lisek Łakomczuszek – osłuchanie z piosenką
https://www.youtube.com/watch v=ct_4if6byN4&list=PLyGd4YGNcljRUdGNmqVKsIlLzXzKCsF1F&index=6
7. Krok za krokiem – osłuchanie z piosenką
https://www.youtube.com/watch v=0HV4QZ7y2DI&list=PLyGd4YGNcljRUdGNmqVKsIlLzXzKCsF1F&index=9
8. „Owieczka”- praca plastyczna wykonana wspólnie z rodzicami.
Każde dziecko otrzymuje papierowy talerzyk- tułów owieczki. Zadanie polega na wyklejeniu talerzyka pociętymi kawałkami gazety, a następnie doklejeniu gotowych elementów: nóg, oczu i uszu

https://images.search.yahoo.com/search/images?p=owieczka+z+talerzyka&imgurl=https%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F-
jywsoStiTNo%2FVulNLuOXf7I%2FAAAAAAAAakQ%2Frk2bHKomZHcNMKcprXb7M1yK_ZDGYUzaA%2Fs1600%2FDSC00077.JPG#id=7&iurl=https%3

jywsoStiTNo%2FVulNLuOXf7I%2FAAAAAAAAakQ%2Frk2bHKomZHcNMKcprXb7M1yK_ZDGYUzaA%2Fs1600%2FDSC00077.JPG&action=click

Dzień Ziemi

Kategoria:

To jest opowieść o Naszej Ziemi. Na Ziemi wszyscy razem żyjemy. Ale czy zadbać o nią umiemy? Dzisiaj się wreszcie tego dowiemy! Cztery żywioły tutaj mieszkają, Które, na co dzień nam pomagają, Woda i ogień, powietrze i ziemi, Do życia stale nam ich potrzeba! Zaraz je poznać lepiej możecie, Jeśli uważnie słuchać będziecie!

1. Prezentacja żywiołów.
Powietrze: Jestem powietrzem, choć mnie nie widać To dzięki mnie możecie oddychać. To ja po morzach przeganiam fale, To ja w wiatraki dmucham wytrwale, To ja pozwalam ptakom szybować. Jakiego koloru jest powietrze? (kolor biały)

Ogień: Jestem ogniem iskierką z ogniska lub strasznym pożarem palącym wszystko. To ja oświetlam drogę w ciemności. Jakiego koloru jest ogień? (kolor czerwono-pomarańczowy)

Woda: Jestem kroplą czystej wody, Która częścią jest przyrody. Mogę morzem być głębokim, Rzeką o brzegu szerokim. Jakiego koloru jest woda? (kolor niebieski)

Ziemia: Jestem ziemia, wielka ziemia, Która cały czas się zmienia. Z wierzchu bywam bardzo zimna, Lecz w środku jestem inna. Lawa we mnie jest gorąca, Płyta jedna, drugą trąca. W koło stale się obracam, Taka już jest moja praca. Jakiego koloru jest ziemia? (kolor niebiesko- zielona)

2. Zapytajcie i porozmawiajcie z dziećmi- Co to jest powódź, burza, mgła, śnieżyca, deszcz, pożar, mróz?

3. Jak dbać o naszą Ziemię?
https://www.youtube.com/watch?v=nc3P_JsxNaA
Święto Ziemi, więc pamiętam o roślinach i zwierzętach.

Śpiewające Brzdące - Nasza planeta - Piosenki dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=1MZovZPTP7I

4. W jaki sposób dbamy o naszą planetę.
Czy Ziemia jest zawsze szczęśliwa i zdrowa? Kiedy jest jej źle? W jaki sposób ludzie zanieczyszczają Ziemię? (wyrzucanie śmieci w niedozwolone miejsca, wylewanie ścieków do rzek, dymy z kominów i samochodów). W jaki sposób należy dbać o Ziemię? (segregacja śmieci, oczyszczalnie ścieków, oszczędność prądu). Jak ktoś ma urodziny, swoje święto to co mu wręczamy? Jaki prezent możemy dać Ziemi, a okazji jej święta?. (sadzenie drzewka)

5. Bajka - https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ - W kontakcie z naturą - dla dzieci

6. Praca plastyczna – wypełnianie konturu „Ziemi” farbami plakatowymi, plasteliną, pastelami– wykorzystanie koloru niebieskiego i zielonego. - >
https://blondynkikreatywnie.blogspot.com/2019/04/trzy-pastyczne-inspiracje-na-swiatowy.html

Dzień Dziecka

Kategoria:

- https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0 - My Dzieci Świata ❤️ | 🧒 Jesteśmy Dziećmi | Dzień Dziecka 2020 | Wierszyk | Bajki po Polsku
- Opowiadania i wierszyki:
http://www.p19.edu.gorzow.pl/print.php5?view=k&lng=1&k=70&t=952&short=1 – wiersz „Dzieci świata”
http://wiersze.kobieta.pl/wiersze/przygoda-na-alasce-dla-dzieci-128783 – wiersz „Przygoda na Alasce”
http://wierszykidladzieci.pl/dabrowski/indianin.php – wiersz „Mały Indianin”
http://wierszykidladzieci.pl/kowalska/prawa-obowiazki.php – wiersz „Prawa i obowiązki”
http://www.warszawskiednirodzinne.pl/wydarzenia-dla-dzieci-w-warszawie/artykuly-i-bajki/bajka-o-przyjazni/ – opowiadanie „Bajka o przyjaźni”
https://kulczykfoundation.org.pl/bajki – „Mądre bajki z całego świata” – audiobooki + książeczki ze scenariuszami, kartami pracy, wierszykami i kolorowankami
http://www.wesolyprzedszkolak.pl/index.php/wiersze/861-przyjaciel-dzieci – wiersz „Przyjaciel dzieci”

- Piosenki:
1. https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ – Jesteśmy dziećmi
2. https://www.youtube.com/watch?v=Mudintn3BM4 – Piosenka o Prawach Dziecka
3. https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4 – Kolorowe Dzieci
4. https://www.youtube.com/watch?v=d_vuxQ-9iVQ – Wszystkie dzieci nasze są
5. https://www.youtube.com/watch?v=mGsicfW_yG8 – Mam przyjaciela
6. https://www.youtube.com/watch?v=CHRrns4VEsQ – Przyjaźń – wielka sprawa
- Memory i puzzle
http://miedzykulturowa.org.pl/dladzieci/nakrycia-glowy-calego-swiata/ – memory – nakrycia głowy z całego świata
https://kidsactivitiesblog.com/wp-content/uploads/2015/01/mix-and-match-puzzles.pdf – puzzle – dzieci

Zabawy ruchowe
https://www.ciuciubabka.net/2015/01/taneczne-zabawy-z-balonami.html – zabawy ruchowe z balonami
https://tylkodlamam.pl/banki-mydlane-zabawy-logopedyczne-ruchowe/ – zabawy ruchowe i logopedyczne z bańkami mydlanymi
http://www.zabawydladzieci.com.pl/zabawy-z-balonami/ – zabawy ruchowe z balonami

Prace plastyczne:
https://mermaidscreations.wordpress.com/2012/04/12/6518/ – Planeta Dzieci – kula ziemska z odbicia z folii bąbelkowej i odcisków palców
http://mykidcraft.com/button-hot-air-balloons/ – latające balony z guzików
https://preschoolinspirations.com/hot-air-balloon-process-art-activity/ – latające balony z talerzyków papierowych
https://www.notimeforflashcards.com/2019/01/heart-shape-crafts.html – zbiór pomysłów na prace plastyczne „Serce”

Język angielski:
https://www.youtube.com/watch?v=t68cblg0Dso – Hello To All The Children of the World
https://www.youtube.com/watch?v=QaITh9NEQ38 – Friends, friends, 1 2 3

Witajcie Drodzy Rodzice!:)

Kategoria:

Mamy nadzieje że Święta mijają Wam w spokojnej i życzliwej atmosferze:)
Wysyłajcie nam świąteczne zdjęcia, jesteśmy bardzo ciekawe, jak rosną nasze Maleństwa?:) A tymczasem przygotowałyśmy dla Was ulubione wierszyki i piosenki naszej grupy:) Zastanawiamy się, czy zostały one w główkach naszych podopiecznych:) Miłej zabawy!
1. Wierszyk o Misiu.

Cz. Janczarski
„Naprawimy misia”
Kto misiowi urwał ucho
No kto pytam cicho, głucho
Nikt się jakoś nie przyznaje
Może jechał miś tramwajem
Może upadł biegnąc z górki
Może go dziobały kurki
Może Azor go tarmosił
urwał ucho nie przeprosił.
Igła, nitka rączek para
Naprawimy misia zaraz.
O już sterczą uszka oba
Teraz nam się miś podoba.

2. Wierszyk o Czerwonym Kapturku.

Jestem Czerwony Kapturek,
Idę do chorej Babuni.
W lesie spotkałam Wilka!
Wyglądał poczciwie – jak burek.
Kwiatki pomagał mi zrywać,
Cudownie się z nim bawiłam.
Lecz, pobiegł!
I zjadł Babunie...
A ja się troszkę spóźniłam.

3. Wyliczanka:)

„Pewna pani miała psa”
Wyliczanki i rymowanki
Raz i dwa, raz i dwa,
Pewna pani miała psa,
Trzy i cztery, trzy i cztery,
Pies ten dziwne miał maniery.
Pięć i sześć, pięć i sześć,
Wcale lodów nie chciał jeść.

Siedem, osiem, siedem, osiem,
Wciąż o kości tylko prosił.
Dziewięć, dziesięć, dziewięć, dziesięć,
Kto z was kości mu przyniesie?
Może ja, a może Ty?
Licz od nowa: raz, dwa, trzy.

4. Zapraszamy do wspólnego śpiewania:)

„Pomogę mamusi”
Choć mam rączki małe
i niewiele zrobię,
pomogę mamusi,
niech odpocznie sobie.
Zamiotę izdebkę
umyję garnuszki,
niech się tu nie schodzą
łakomczuszki – muszki.
I braciszka uśpię
w białej kolebusi.
Chociaż w tym pomogę
kochanej mamusi

https://www.youtube.com/watch?v=0FqM2MdOOs0

5. Teraz coś dla tatusia.

„Tata jest potrzebny”
Tata jest potrzebny, żeby przybić gwóźdź
Tata jest potrzebny, by na spacer pójść
Tata jest potrzebny a ja kocham go
I czuję się bezpieczny gdy obok idzie on.
Ref. Bo tata, tata, tata potrzebny bardzo jest
Gdy kiedyś spotkam lwa to on uratuje mnie.
Tata jest potrzebny, żeby w piłkę grać
Tata jest potrzebny, by na lody dać
Tata jest potrzebny a ja kocham go
I czuję się bezpieczny gdy obok idzie on.
Bo tata, tata, tata potrzebny bardzo jest
Gdy kiedyś spotkam lwa to on uratuje mnie
https://www.youtube.com/watch?v=ktMMksJTb6M

6. A to hit naszych maluszków:) Zobaczcie sami:)

W GÓRĘ, RĘCE W GÓRĘ
W górę, ręce w górę,
Podrap się za jednym uchem i za drugim uchem
W górę, ręce w górę, teraz poklep się po pupie, poklep się po pupie. Młynek zrób, do tyłu idź.
Prawą stopą trójkąt rysuj.
Lewą stopą rysuj też.
Prawą stopą, lewą stopą, prawą stopą lewą stopą, prawą stopą, lewą też
Teraz się na obiad spiesz.
W górę, ręce w górę,
Podrap się za jednym uchem i za drugim uchem
W górę, ręce w górę, teraz poklep się po pupie, poklep się po pupie. Młynek zrób, do tyłu idź.

https://www.youtube.com/watch?v=GS1qV8M32Gk

7. I do obejrzenia ->
Five Little Ducks | Kids Songs | Super Simple Songs

https://www.youtube.com/watch?v=pZw9veQ76fo

Święto Mamy i Taty

Kategoria:

1. Wiersz „Dom” J. K. Węgrzyna

Dom to jest takie miejsce na ziemi
o czym się możesz przekonać,
gdzie wiedzie każda z twoich ścieżek
w matki szerokie ramiona.
Dom to spracowana dłoń ojca,
którą ci kładzie na ramiona,
by ci powiedzieć „źle”, „dobrze”
kiedy cię chce przekonać.
To dni samotne gdy cię nie ma.
Długie rodziców rozmowy.
To ich codzienna troska,
abyś był mądry i zdrowy.

2. „Dom to....” – skojarzenia dzieci, z czym kojarzy im się dom, rodzina, mama, tata...

3.„Rodzina” – nauka wiersza. Dom to przede wszystkim rodzina, a więc uczymy się krótkiego wierszyka o rodzinie wykorzystując palce dłoni.

Ten pierwszy to Dziadziuś, (kciuk)
tuż obok Babunia. (wskazujący)
Największy to Tatuś, (środkowy)
a przy nim mamusia. (serdeczny)
A to ja dziecina mała, (mały)
i to jest rodzinka,
moja ręka cała.

4. „Narysuj mamę, narysuj tatę” – rysowanie postaci, rozwijanie zdolności manualnych, przygotowanie zagadek dla najbliższych. Dzieci rysują postać wybranego rodzica lub ich oboje na kartce A4. Rodzic motywuje dzieci do pracy, jednocześnie diagnozuje ich umiejętności. Rozmawia z dziećmi na temat wykonanej pracy (dzieci podają ogólne informacje na temat swoich rodziców: imiona, co lubią robić, ich ulubione dania, wspólne zabawy).

5. „Co to za przedmioty?” – zachęcanie do pomagania rodzicom w codziennych obowiązkach, rozwiązywanie zagadek literackich. Dzieci siedzą w kole rodzic czyta zagadki.

- Ta czupryna na długim patyku
zmywa brud z podłogi szybko i bez krzyku. (mop)

- Kawałek tkaniny skromnie na ciebie zerka.
Zetrze kurz szybciutko, bo to mała... (ścierka)

-Co to za maszyna z nosem długim jak u słonia?
Zbierze paprochy, brud z dywanu pokona. (odkurzacz)

-Leży obok drzwi, bez słowa, cichutko.
Gdy wytrzesz w nią buty, będzie czyściutko. (wycieraczka)

- Te dwie siostry pracują zawsze w zgodzie.
Jedna zmiecie piach, wyrzuci go druga. (zmiotka i szufelka)

6. Tata jest potrzebny – osłuchanie z piosenką.

Tata jest potrzebny, żeby przybić gwóźdź
Tata jest potrzebny, by na spacer pójść
Tata jest potrzebny a ja kocham go
I czuję się bezpieczny gdy obok idzie on.
Ref. Bo tata, tata, tata potrzebny bardzo jest
Gdy kiedyś spotkam lwa to on uratuje mnie.
Tata jest potrzebny, żeby w piłkę grać
Tata jest potrzebny, by na lody dać
Tata jest potrzebny a ja kocham go
I czuję się bezpieczny gdy obok idzie on.
Bo tata, tata, tata potrzebny bardzo jest
Gdy kiedyś spotkam lwa to on uratuje mnie

https://www.youtube.com/watch?v=ktMMksJTb6M

7. Choć mam rączki małe – osłuchanie z piosenką.

Choć mam rączki małe
i niewiele zrobię,
pomogę mamusi,
niech odpocznie sobie.

Zamiotę izdebkę
umyję garnuszki,
niech się tu nie schodzą
łakomczuszki – muszki.

I braciszka uśpię
w białej kolebusi.
Chociaż w tym pomogę
kochanej mamusi.
https://www.youtube.com/watch?v=0FqM2MdOOs0

 

„Pisanki”

Kategoria:

Dzień dobry drodzy Rodzice! Każdego dnia tęsknimy za naszymi Maleństwami coraz bardziej. Jak mijają Wam dni? Święta tuż, tuż:) Mamy dla Was z tej okazji świąteczne propozycje zabaw w domu:)
1.„Pisanki we wzorki” – zabawa ruchowo-naśladowcza na podstawie wiersza K. Bayer. Dziecko stoi i rytmicznie powtarza wraz z rodzicem wiersz z jednoczesnym klaskaniem i dzieleniem na sylaby wybranych słów: pisaneczki, układane, kropeczki, złote, siedzi, kotek, ranek, koszu, malowane. Następnie prosimy dzieci by usiadły i naśladowały razem z rodzicem rysowanie na dywanie ilustracji do wiersza. Dzieci mówią głośno to, co rysują. Po wykonaniu ćwiczenia pytamy dzieci: Jakie kolory mają wasze narysowane pisanki?.
„Pisanki”
Katarzyna Bayer
Leżą w koszyczku piękne pisaneczki (dzieci rysują kształt dużego jajka)
kolorowe, malowane, ładnie układane. (dzieci naśladują malowanie jajka pędzelkiem)
Pierwsza ma kropeczki, (dzieci rysują kropeczki)
druga gwiazdki złote, (dzieci rysują gwiazdeczki)
a na trzeciej siedzi malowany kotek. (dzieci rysują kotka)
W ten wielkanocny, wielkanocny ranek poukładam w koszu (dzieci rysują kosz)
śliczne jajka malowane. (dzieci rysują kształt dużego i małego jajka)
kolorowe pisanki.
2„Co wiąże się z Wielkanocą?” – wskazywanie przedmiotów związanych tematycznie z Wielkanocą. Pisanek, baranka cukrowego, zajączka, palemki, chleba. Nazywanie przedmiotów przez dzieci, określanie, czy kojarzy im się to z Wielkanocą
3. Wielkanocne zabawy ruchowe:
– Poturlaj się jak pisanka.
– Skacz wesoło jak pisklaczek.
– Wykluj się z jajka.
– Pokicaj jak zajączek.
– Potrząsaj ogonkiem jak zajączek.
– Zjedz robaka.
– Przechadzaj się i becz jak baranek.
https://www.dzieckiembadz.pl/2017/04/wielkanocne-zabawy-ruchowe.html

4. Baranek, kurczaki, pisanki – rozwiązywanie zagadek Joanny Wasilewskiej połączone z opisem słownym obrazka.
Baranek cukrowy
Ma złociste rogi
i kożuszek biały.
Nie biega po łące,
bo z cukru jest cały.
Kurczaczki
Wykluły się z jajek,
są żółciutkie całe.
Będą z nich kogutki
albo kurki małe.
Pisanki
Leżą w koszyczku
pięknie ułożone.
W kolory i wzory
mocno ozdobione.

5. A to nasza propozycja Wielkanocnej pracy :) Przesyłajcie zdjęcia wykonanych zajączków/ baranków :)
- https://kreatywnymokiem.pl/zajaczki-i-baranek-z-rolek-po-papierze/

- https://mamacarla.pl/12-pomyslow-ozdoby-wielkanocne-diy-dzieci/

- https://miastodzieci.pl/czytelnia/20-zabaw-wielkanocnych-ktore-polubi-kazde-dziecko/amp/

- https://www.arbuziaki.pl/najpiekniejsze-pomysly-na-to-jak-zrobic-kurczaczka-wielkanocnego/?fbclid=IwAR2zKHskWHxrcZUdchv346zAkzfzyNpsi5NWDabunJ1xq0wO1c3GQSwk5ZM
Zapraszamy do dzielenia się zdjęciami z nami, kontakt:
- Mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. oraz Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- Kontakt telefoniczny: 607889668 oraz 781133889
- strona przedszkolna na facebooku: https://www.facebook.com/PSnr2/

Propozycje do tematu "Emocje i wrażenia"

Kategoria:

1. Zabawa Lusterka.
Dzieci otrzymują małe lusterka. Chwilę mogą się dowolnie nimi bawić, a następnie rodzic pyta: Jak wygląda buzia, gdy jest radosna. Obejrzyjcie się w lusterkach. A jak wygląda, gdy się złości? A gdy czegoś się boicie, jakie macie miny? A kiedy jesteście smutni? Na koniec dziecko robi radosną minkę i sprawdza w lusterku.
Rozmowa z dziećmi na temat uczuć i emocji, które mamy w sobie w zależności od różnych sytuacji. Co to są uczucia?, Gdzie rodzą się uczucia?
Każde uczucie jest dobre. Są uczucia łatwiejsze, przyjemniejsze, a także takie, które są mniej przyjemne. Jednak wszystkie uczucia są nam potrzebne.

2. Słuchanie wiersza D. Jasicy pt. „Jak się zmieniam”, ilustrowanego symbolami minek twarzy.
W ciągu dnia miewam różne humory:
Inna jest mina wesoła,
inna, gdy jestem chora.
Gdy się boje krzyczę – Ooo!
Gdy zjadam cytrynę,
To mam kwaśną minę.
Gdy jestem zły,
Moja mina przypomina pysk rekina.

3. Zabawa „Dokończ zdanie”
- Jestem zły gdy ...
- Cieszę się gdy ...
- Jestem smutny gdy ...
- Jestem zdziwiony gdy ..

4. „Radość” – oglądanie i wybieranie zdjęć, na których widać oznaki
radości. Podanie powodów radości: dlaczego ktoś się raduje, cieszy, jest zadowolony? (dzieci, bazując na własnych doświadczeniach, dzielą się swoimi pomysłami).

5. Śpiewające brzdące:
-> https://www.youtube.com/watch?v=kRJFN6V7TB4
-> https://www.youtube.com/watch?v=DcI4zA9qxP0
-> https://www.youtube.com/watch?v=3ijpFkqve9I

6. Zabawa ruchowa – „taniec radości”. Dzieci słuchają muzyki i spontanicznie
wykonują taniec, który ma być wyrazem radości. Można zaproponować
muzykę klasyczną.

7. Wesoła gimnastyka przy muzyce:
https://www.youtube.com/watch?v=ozI7YcVASgo
https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA
https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M

8. Zabawy z ćwiczeniami logopedycznymi:
- „Śmieszki”. Dzieci naśladują sposoby śmiania się różnych osób:
dziecka – ha, ha, ha,
dziadka – ho, ho, ho,
cioci – hi, hi, hi,
wujka – he, he, he,
- gra na instrumentach dmuchanych,
- naśladowanie syczenia ulatniającego się powietrza jak najdłużej, na jednym wydechu,
- naśladowanie głosów zwierząt, przyrody, pojazdów,
- wciąganie policzków i cmokanie,
- przesyłanie całusków,
- kierowanie języka do brody i nosa,
- dotykanie językiem wargi dolnej i górnej,

9. „Uśmiechnięte słoneczko”, praca plastyczna z wykorzystaniem gazet i żółtego papierowego koła. Dzieci przyklejają koło na środku kartki, następnie wydzierają paski z gazety tworząc z nich promyki, które symbolizują różne uczucia dzieci. Mogą również dorysować dowolnie wybraną minę ilustrującą w jakim są teraz nastroju.

Drodzy Rodzice!

Kategoria:

ZWIERZĘTA NA WIEJSKIM PODWÓRKU
„W gospodarstwie”
T. M. Massalska
Pieje kogut już od świtu: – Kukuryku! Kukuryku!
Kura do kurczaków żwawo gdacze: – W lewo! Gdacze: – W prawo!
Kaczka kwacze: – Kwa! Kwa! Kwa!
Trzy kaczątka dziobem pcha.
Krowa muczy: – Mu! Mu! Mu!
Aż po prostu brak jej tchu.
Koń opędza się od much.
I rży głośno: – Jestem zuch!
Świnka chrumka: – Chrum! Chrum! Chrum!
Co za hałas! Co za szum!
Kot cichutko miauczy: – Miau!
A pies szczeka: – Hau! Hau! Hau!

Kochani! Zapytajcie nasze Maleństwa: Jakie zwierzęta występowały w wierszu?
Poćwiczmy wspólnie odgłosy wydawane przez zwierzęta (kogut, kura, kaczka, krowa, świnia, kot, pies). To wspaniała zabawa logopedyczna:) podzielcie na sylaby nazwy wszystkich wcześniej podanych zwierząt (ko - gut, Ka – czka, świ – nia). Na ile sylab dzielą się poszczególne nazwy?? Wyklaskajcie to
wspólnie :) -> https://www.logopestka.pl/wp-content/uploads/2018/04/zwierz%C4%99ta.png

Gimnastyka buzi i języka:)
- Jak koza przesuwaj żuchwę raz w lewo, raz w prawo.
- Naśladuj przeżuwanie trawy przez krowę.
- Jak konik na przejażdżce, stukaj czubkiem języka o podniebienie. Kląskaj.
- Zrób ryjek świnki, wysuwając zaokrąglone wargi do przodu, tak by zęby były widoczne.
Miłej zabawy!!:)

A może teraz coś trudniejszego? Uwaga kto zgadnie pierwszy? Rodzice, czy dzieci? Pamiętajcie o
wydawaniu dźwięków odgadniętych zwierzątek.

Choć ma skrzydła,
nie potrafi fruwać wcale.
Za to co dzień znosi jajko
i gdacze wspaniale. (kura)

Chodzi po podwórku
różowy grubasek.
Lubi w brudnym błocie
pochlapać się czasem. (świnia)

Choć jest duża i rogata,
nie musisz uciekać.
Kiedy dasz jej smacznej trawy,
ona da ci mleka. (krowa)

Czasem włazi gdzieś wysoko,
żeby mieć na wszystko oko.
Gdy chce zapłać mysz malutką,
to zakrada się cichutko. (kot)
Zagadki dla maluchów – Anny Mikity

Stary Donald farmę miał – zabawa naśladowcza. Może trochę muzyki?:)
Dzieci naśladują odgłosy wydawane przez zwierzęta występujące w piosence.
-> https://www.youtube.com/watch?v=KITSIpt5GzA

A to nasza propozycja świnki:) Wysyłajcie zdjęcia Waszych prac!
- https://zabawyzdzieckiem.pl/zabawy/3-5/562-swinka-z-papierowego-talerzyka

"W krainie muzyki"

Kategoria:

1.Bajka o ulicy dźwięków
Były sobie kiedyś dzwonki, grzechotki, bębenki i tamburyna. Instrumenty te mieszkały w sklepie muzycznym na swoich półeczkach. Pewnego dnia wybrały się na spacer w poszukiwaniu ulicy dźwięków. Nie wiedziały gdzie ta ulica się znajduje, ale były tak ciekawe jak tam jest, że postanowiły jej poszukać. Aby było im przyjemniej maszerować, wyruszyły wszystkie razem: dzwonki, grzechotki, bębenki i tamburyna. Instrumenty szły jedno za drugim. Najpierw zaczęły grać dzwonki, następnie
grzechotki, później bębenki, a na końcu tamburyna. Po długim marszu były już tak zmęczone, że dzwonki, grzechotki, bębenki i tamburyna grały bardzo cichutko. Dzwonki, grzechotki, bębenki i tamburyna wydając te cichutkie dźwięki zaczęły rozumieć, gdzie jest ta ulica dźwięków – dokładnie tam, gdzie stoją. Dzwonki, grzechotki, bębenki i tamburyna spoglądały na siebie i wspólnie stworzyły cudowną melodię. Po chwili wyruszyły w drogę powrotną, ponieważ odnalazły już ulice dźwięków. Po długim marszu pierwsze pożegnały się dzwonki. Zaraz po nich pożegnały się grzechotki, następnie bębenki, a tamburyna były już tak zmęczone, że szybciutko pobiegły do swojego ulubionego miejsca, do sklep muzycznego. Teraz, dookoła jest tak cicho jak makiem zasiał, a na ulicy dźwięków już nic nie słychać.
2.Wizyta w szkole muzycznej - Poznajemy instrumenty.https://www.youtube.com/watch?v=f43qSH2Nq9w

3.„Jaki to instrument” – zagadki słuchowe – wsłuchanie się w dźwięki instrumentów muzycznych i próby nazwania ich. (Fortepian, gitara, saksofon, perkusja, skrzypce, trąbka) - https://www.youtube.com/watch?v=6y0LGu724lY

4. Piosenki
- "Muzyczna niedziela" (piosenka) - W Krainie Muzyki - Pluszaki Rozrabiaki- >
https://www.youtube.com/watch?v=yJkDj3g-5ZI

-"Jestem Muzykantem" ->https://www.youtube.com/watch?v=or-xxFjWMy0

5.Zabawa relaksacyjna pt. „Spacer”.
Spróbujmy pospacerować na siedząco. Dziecko naśladuje.
Wyruszamy na drogę (uderzamy dłońmi płasko o uda, naśladując odgłosy chodzenia – 10s.) Teraz trochę pobiegniemy (szybciej uderzamy). Wyprzedza nas jeździec na koniu (wyklepujemy rytm galopującego konia). Przechodzimy przez most (bijemy pięściami w pierś). Na brzegu lasu widzimy sarenkę, skradamy się po cichutku, żeby jej nie spłoszyć (czubkami palców dotykamy ud). Zaczyna wiać wiatr, silniejszy huragan (wydmuchujemy powietrze, naśladując gwizd wiatru). Sarenka ucieka wielkimi skokami
(uderzamy mocno dłońmi w uda). Wracamy powoli do domu, niektórzy są zmęczeni i wloką się na końcu, szurając nogami (dłonie udają wolne kroki).
6. Szumiący las- usprawnianie aparatu mowy, próby wykonania głoski sz, zachęcanie do wyraźnego mówienia, doskonalenia motoryki małej.
Szumiący las.
Dorota Gellner

Kiedyś z tatą
szłam przez las,
a las szumiał
cały czas!
Szumiał,
szumiał,
szumiał,
nic innego las
nie umiał.
Powiedziałam mu do ucha:
– Przestań szumieć!
Nie posłuchał.
Nie posłuchał.
Nie zrozumiał.
Skąd to wiem?
No bo dalej szumiał.
Jaki dźwięk wydaje las? Dzieci opowiadają o swoich wrażeniach słuchowych. Rodzic daje dziecku lusterko i prosi: Mów przemiennie i-o, i-o. Przy ułożeniu ust jak do „i” zacznij syczeć jak wąż, delikatnie unieś język. Przy ułożeniu ust jak do „o” zacznij szumieć jak las.
7.„Czarodziejskie instrumenty” – ekspresja plastyczna. Wykonanie niekonwencjonalnych instrumentów z dostępnych materiałów takich jak: pudełka po jogurcie, kasza, ryż, folia aluminiowa itp.

Pomysły na stworzenie instrumentu: https://ekodziecko.com/category/instrumenty/page/2

Witaj Wiosno!

Kategoria:

Witam Was serdecznie. Na pewno wiecie już, że 21.03. odeszła od nas zima i przyszła do Was - Wiosna, razem z nią wesoła zabawa. Zapytajcie swoje dzieci jak wygląda wiosna, kto to jest?

Czy tak właśnie wyobrażacie sobie wiosnę, jak opisuje wiersz?
Puk, puk, puk… w okienko!
– Wyjdźcie dzieci prędko.
Idzie już wiosenka
i słoneczko świeci.
Z baziami gałązkę
w ręku ma wierzbową.
Idzie piękna pani
z jasnymi włosami.
W zielonej sukience,
wyszytej kwiatami.
Idzie, uderza witką
wierzbową z baziami.
Pokrywa się wszystko
młodymi listkami.
Słonko złote świeci,
idzie piękna pani.
Puk, puk… chodźcie dzieci
na wiosny spotkanie.
Stwórzcie swoją kolorową wiosnę lub bawcie się w wiosenne zabawy plastyczne.
- Wiosenne zabawy plastyczne:
https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/01/zabawy-dla-2-3-latka/

-Osłuchanie z Piosenką - "Maszeruje wiosna" K. Bożek-Gowik - - www

Zabawy oddechowe:
- wietrzyk zaprasza dzieci do tańca wietrzyków: naśladowanie szumu wiatru na zgłoskach szu, szu ,wiu,wiu w różnym tempie i tonacji głosu (szybko-wolno, głośno-cicho);
- kropelki deszczu zapraszają do zabawy – w różnym tempie, dzieci powtarzają, mówiąc kap,kap,kap ,stuk, stuk, stuk;
- promyk słoneczny zaprasza do zabawy z ptaszkami – naśladowanie śpiewu ptaków
- burza w szklance wody -dmuchanie przez rurkę od napojów, do szklanki napełnionej wodą.

Rozluźnianie i rozciąganie całego ciał:
Sięgnij do słońca:
- Stajemy prosto, nogi w lekkim rozkroku; ręce zwisają i lekko się huśtają.
Wyciągamy jedną rękę, jakbyśmy chcieli dosięgnąć słoneczka. Słonko jest bardzo wysoko, musimy się bardziej wyciągnąć, tak mocno, że odrywamy jedną stopę od ziemi (ok. 10 sekund).
- Wyciągamy drugą rękę, znów próbujemy dosięgnąć do słońca. Wyciągamy się coraz bardziej i bardziej, tak mocno, że musimy podnieść kolejną nogę.
Zmiana rąk (i powtórzenie).

Polska to mój dom.

Kategoria:

Drodzy Rodzice w tym tygodniu porozmawiajmy o Polsce. O symbolach narodowych: fladze, godle i hymnie. Dzieci poznają pojęcie ojczyzna i dowiedzą się, że Polak jest osobą, która mówi po polsku, a jego krajem jest Polska. Obejrzyjmy mapę i znajdźmy na niej morze, góry i Wisłę. wysłuchajmy hymnu i omówmy, kiedy i dlaczego go śpiewamy oraz jak należy się zachować, gdy się go słyszy.

1. ”Symbole narodowe”- oglądanie filmiku edukacyjnego. Utrwalenie wiadomości na temat symboli narodowych.
https://www.youtube.com/watchtime_continue=188&v=DCwEJ9tHt5c&feature=emb_title
2. Polska – słuchanie wiersza R. Przymusa oraz rozmowa na temat jego treści

Polska
Ryszard Przymus
Polska – to taka kraina,
która się w sercu zaczyna.
Potem jest w myślach blisko,
w pięknej ziemi nad Wisłą.
Jej ścieżkami chodzimy,
budujemy, bronimy.
Polska – Ojczyzna...
Kraina, która się w sercu zaczyna.

Rozmawia z dziećmi na temat wiersza, dzieci mówią, o jakim kraju była mowa w wierszu. Rodzicu wyjaśnij słowa: ojczyzna, Wisła, kraina. Co to znaczy, że jesteśmy Polakami i mówimy po polsku? Pokaż dzieciom, gdzie na mapie są: morze, góry, rzeka Wisła.

3.Dymek – słuchanie i nauka wierszyka E.M. Minczakiewicz.
Dymek
Elżbieta Maria Minczakiewicz
Leci dymek przez kominek,
a tuż za nim trzeci dymek!
Lecą razem przez kominek!
Rodzic rysuje to, co recytuje, a dzieci powtarzają za nim.

4. Mazurek Dąbrowskiego – słuchanie hymnu Polski. Wyjaśnienie słowa hymn. Rozmowa o tym, dlaczego i kiedy go śpiewamy oraz jaką postawę należy wtedy przyjąć
https://www.youtube.com/watch?v=MyLFTSUWRy8

5. Rozwiązanie zagadek:
- Pytanie nietrudne- każdy to przyzna , jak się nazywa nasza Ojczyzna ? ( Polska )
- Biel na niej jest i czerwień , powiewa pięknie ,gdy wiatr się zerwie ( flaga )
- W górach mieszka wielki ptak. To jest naszej Polski znak
Zobaczysz go kiedyś może , to jest przecież biały...(orzeł )
6. Zabawa słowna ,, Prawda -fałsz ”– rodzic mówi zdanie np.,, Mieszkamy w Polsce” , ,,Nasza stolica to Warszawa ”, ,,Flaga Polski ma kolor biało- niebieski ”-zadaniem dzieci jest określenie , czy to prawda czy fałsz .
7.Zabawa ruchowo-słuchowa ,, Baczność – hymn Polski ”. Dziecko porusza się do muzyki ( nagrań melodii z różnych regionów Polski np. melodia góralska, Lasowiak i inne ) . W momencie , gdy dziecko usłyszy hymn państwowy ma za zadanie przybrać właściwą postawę –stanąć nieruchomo, na ,,baczność ”a gdy słyszy inną muzykę – tańczy swobodnie .

8.„Jestem Polakiem”- zabawa ruchowa do piosenki.
https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM&feature=emb_title

9.Odpowiedź na pytania do wiersza W. Bełzy pt. „Kto ty jesteś?”
Kto ty jesteś? Polak mały.
Jaki znak twój? Orzeł Biały.
Gdzie ty mieszkasz? Między swymi.
W jakim kraju? W polskiej ziemi.
Czym ta ziemia? Mą ojczyzną.
Czym zdobyta? Krwią i blizną.
Czy ja kochasz? Kocham szczerze.
A w co wierzysz? W Polskę wierzę.

10. Praca plastyczna, Kolorowanie flagi według wzoru przy pomocy farb.. Omówienie użytych kolorów(biały, czerwony). Utrwalanie nazwy ojczystego kraju.
https://i.pinimg.com/236x/29/fb/51/29fb514aee942d31bbcbac5ae991d160.jpg