Podczas codziennych aktywności warto rozmawiać z dzieckiem o jego uczuciach i emocjach. Warto podkreślać, że wszystkie uczucia są potrzebne, ważne i dorośli odczuwają je podobne. Należy wskazywać dziecku takie możliwości złagodzenia
napięcia podczas odczuwania trudnych emocji, które są akceptowalne społecznie. Można wspierać się literaturą dla dzieci, filmami, bajkami itp. Podczas słuchania, opowiadania czy oglądania bajek warto pytać dziecko: Co bohater czuje w tej
chwili? Dlaczego? Pozwoli to weprzeć rozwój emocjonalny dzieci. Warto również pamiętać o tym, że nasze dzieci uczą się przede wszystkim przez naśladowanie wzorców. Warto poprzez odpowiednie reagowanie w trudnych sytuacjach być takim
wzorem dla swojego dziecka.
PROPOZYCJE ZABAW W DOMU POD HASŁEM – „ Wrażenia i uczucia”
kilka propozycji muzyczno/ruchowo/dydaktycznych do znalezienia na stonach youtube
- Jadą jadą misie | Pogadanka o kwarantannie | Jazzowanki
- Piosenka o rodzinie | Polskie piosenki dla dzieci z pokazywaniem | Jazzowanki
- Bajka o Wirusku | Piosenka i pogadanka | Jazzowanki
-Każdy jest inny| Piosenka o przyjaźni | Jazzowanki
- ZoZi - Dziękuję Mamo! Dziękuję Tato! (Dzień Matki/Dzień Ojca)
- Kochana Mamo - piosenka dla dzieci, na dzień mamy - Babadu Tv
- SKACZEMY, BIEGNIEMY – @WYGIBASY TV - piosenki dla dzieci - piosenka dla dzieci, dziecięce hity!
- Moja mama jest kochana -Kiki Luna
- Kochana Mamo - piosenka dla dzieci, na dzień mamy - Babadu Tv
- Zestaw piosenek na Dzień Mamy - piosenki dla dzieci - Babadu TV
1. „DOKOŃCZ ZDANIE” – poszerzamy słownictwo dziecka określamy/nazywamy/rozpoznajemy emocje
doskonalimy umiejętności czekania na swoją kolej, bawimy się z całą rodziną.
(prosimy dziecko by wykonało emotki emocji, jak najprostsze rysunki – koło i emocje typu: wesoły, szczęśliwy,dumny, rozzłoszczony, smutny, zły, groźny, zdziwiony itp., zaufajmy dziecku na pewno wykona to tak jak czuje) prosimy , by każdy uczestnik zabawy wylosował obrazek przedstawiający emotkę emocji i dokończył zdanie: jestem… ( tu wstawiamy nazwę emocji widocznej na obrazku), każda osoba, która mówi o swoich uczuciach, powinna zostać wysłuchana,a jej wypowiedzi nie należy kwestionować. Każdy może czuć się inaczej w danej sytuacji. Zabawę można przeprowadzić z wykorzystaniem słownictwa języka angielskiego ( szczęśliwy- happy, smutny- sad, dumny – pro ud, rozzłoszczony – angry)
2. „UKRYTE SŁOWA” - ćwiczymy umiejętność wyszukiwania wspólnych elementów podobnych słów, nazywamy głoskę na początku, w środku i na końcu wyrazu.
tłumaczymy dziecku zasady zabawy: Mamy w języku polskim takie słowa, które zawierają w sobie inne, krótsze słowa. Będę mówić słowo, a twoim zadaniem jest znalezienie w nim innego słowa .Kidy dziecko poda nowe, krótsze słowo, prosimy o
określenie głoski na początku, na końcu i głosek w środku. Przykładowe słowa: laska, parasolka, serce, słońce, malina, tulipan, burak. Fajna zabawa dla całej rodziny nawet na cały tydzień, kiedy ogłosimy konkurs na wyszukanie największej
„ukrytych słów”.
3.”KRAINA RADOŚCI” – relaksacja przy muzyce/ „PORUSZAMY SIĘ JAK…” – ruchowa zabawa dramowa. Dziecko słucha muzyki i wykonuje masażyk na plecach dorosłego rysując spirale, figury geometryczne i inne kształty jednym palcem, kilkoma palcami albo całą dłonią ( po chwili robimy zamianę ). Można usiąść naprzeciw siebie po turecku wymyślając wspólny taniec dłoni do utworu, porozumiewając się ze sobą bez słów. „Poruszamy się jak…” dziecko chodzi swobodnie , dorosły klaszcze w dłonie i wdaje kolejne instrukcje: Chodzimy jak ludzie zmęczeni, Chodzimy jak ludzie smutni, Chodzimy jak ludzie weseli… itp.
4. „CZARNA JAMA” - uczymy się uważnie słuchać i wypowiadać się na temat utworu, rozwijamy logiczne myślenie i poszerzamy słownik czynny (zapraszamy dziecko do wysłuchania wiersza, podkreślamy na co powinno zwrócić szczególną uwagę: Zastanów się, proszę, kto jest bohaterem utworu – chłopiec czy dziewczynka? Czego boi się bohater wiersza? Co to jest „lęk”? Czym jest „czarna jama „ z wiersza?)
Czarna Jama ( J. Papuzińska)
Nie wie tata ani mama, ze jest w domu czarna jama…
Czarna, czarna, czarna dziura, bardzo straszna i ponura,
Gdy w pokoju jestem sam lub gdy w nocy się obudzę,
to się boje spojrzeć tam,
Tam jest chyba mokro , ślisko, jakby przeszło ślimaczysko…
Musi żyć tam wstrętne zwierzę, co ma skołtunione pierze,
i do łóżka mi się wepchnie!
To jest gęba rozdziawiona, wilczym zębem obrębiona,
coś w niej skrzeknie, chrypnie, wrzaśnie i ta Geba się zatrzaśnie… Ła!
Ojej, tao, ojej mamo, uratujcie mnie przed jamą!
Nie zamykaj ,mamo drzwi, bo jest bardzo straszno mi.
A w dodatku w tamtej jamie coś tak jakby mruga na mnie, że mam przyjść…
Może tkwi tam małą bieda, która rady sobie nie da?
Którą trzeba poratować? Może leżą skarby skrzacie?
Więc poczołgam się jak kot. Ja – odważny, ja – zuchwalec
wetknę w jamę jeden palec.
I wetknąłem aż po gardło, ale nic mnie nie pożarło.
Więc za palcem wlazłem cały. Wlazłem cały! No i już.
Jaki tu mięciutki kurz. Chyba będę miał tu dom.
Chyba to jest pyszna nora, nie za dużą, lecz dość spora.
latareczkę małą mam. Nie ma w domu, żadnych jam!
1) Dorosły prowadzi rozmowę na temat wiersza, pomagając dziecku pytaniami: Czy narratorem wiersza jest chłopiec czy dziewczynka? Po czy to poznałeś? Czego boi się bohater wiersza? Co to jest „lęk „? Czy to dobrze, czy źle się bać? Jakie są sposoby poradzenia sobie z lekiem przed nieznanym? Czym jest „czarna jama” z opowiadania? Dlaczego ciemność budzi w nas lęk?
2) „Co widzisz w ciemności?” – proponujemy dziecku, by schowało głowę pod kocem i doświadczyło ciemności. PO zabawie dzielimy się wrażeniami na temat tego, co widzimy w ciemności (dziecko powinno wyrazić zgodę na tę zabawę)
3) „Budujemy czarną jamę” – przestrzenna praca plastyczna. Zadaniem dziecka jest wykonanie „czarnej jamy” , w której następnie schowamy swoje lęki. Jama powinna być wykonana np. z gazet i mieć przestrzenną formę. Musi być na tyle dużą, żeby mogło się w niej schować dziecko. Można taką jamę stworzyć z koca/prześcieradła, materiału, wszystko zależy od pomysłu … na koniec wchodzimy do „czarnej jamy” i symbolicznie zostawiamy w niej swoje leki.
4) „Wędrujemy do czarnej jamy” – dziecko stoi w pewnej odległości od swojej „czarnej jamy’, dorosły instruuje jak dojść do jamy z wykorzystaniem języka angielskiego np.: w prawo – to the right, w lewo – to the left, do przodu – straight ahead, do tyłu – go back.
5. „LISI OGON” – zabawa ruchowa / ilustrowanie treści wiersza ruchem (kilka powtórzeń)
Lisi ogon ( M. Bennewicz)
Bo strach to tylko przebranie ( gest rozkładania rak, dłonie otwarte, wyprostowane )
I groźne zakłada maski ( dotykanie twarzy, przesuwanie dłoni od czoła do brody )
lecz zadaj sobie pytanie, ( gest rozkładania rąk, dłonie otwarte, wyprostowane )
na jakie czeka oklaski? ( składanie dłoni jak do oklasków )
Stres karmi się naszym strachem ( ( podnoszenie dłoni do ust, pokazywanie gestu jedzenia )
Jak gołąb na dachu bułką. ( podnoszenie dłoni do ust, pokazywanie gestu jedzenia )
Wystarczy jednym zamachem, ( gest zrzucania czegoś z półki, szeroki zamach jedną, następnie druga ręką na zmianę )
przegonić go jak kurz z półki.
6. „NIE ROZSMIESZAJ MNIE” - rozwijamy mowę, myślenie, współpracę i ćwiczymy umiejętności kontrolowania własnych stanów emocjonalnych siadamy naprzeciw siebie ( dorosły i dziecko ) , jedno z nas usiłuje być poważne i za wszelką cenę stara się nie uśmiechać. Druga osoba ma za zadanie rozśmieszyć partnera. Kiedy mu się t o uda, następuje zamiana ról. Po zakończeniu zabawy, dziecko próbuje odpowiedzieć na pytania: Co czułeś w trakcie tego ćwiczenia? Czy łatwo było zachować powagę? Co ci w tym pomogło, a co utrudniało to zadania?
7. „UCZUCIA W PALCACH” – gra planszowa z wykorzystaniem WYPRAWKA 51
dorosły wspólnie z dzieckiem nazywa palce jednej dłoni, pojedynczo je prostując. Może jednocześnie podać nazwy w języku angielskim np.: kciuk – tumb, palec wskazujący - index finger, palec środkowy – Middle finger, palec serdeczny – ring finger, mały palec – Little finger.
1) Dziecko przelicza palce za pomocą liczebników głównych i porządkowych, licząc od kciuka (pierwszy – first, drugi – second, trzeci – third, czwarty – fourth, piaty – fifth ) .
2) Dziecko może na paznokciach jednej reki napisać cyfry 1-5, zaczynając numerowanie od kciuka.
3) Dziecko wypycha kostki z WYPRAWKI 51 i skleja je. Wybierając jeden zestaw, umawiamy się, że każdy z nas będzie rzucać swoimi kostkami. Gramy w parze, rzucając jednocześnie dwiema kostkami – cyframi 1-5 i symbolami emocji.
4) Zadaniem dziecka jest za pomocą ruchów dłoni pokazać emocje widoczne na kostce i spróbować opowiedzieć o ich przyczynie, korzystając z liczebników prorządowych, np.: Dłoń jest smutna (gest), bo pierwszy palec został przycięty w szufladzie. Kiedy historia emocji jednego palca zostanie opowiedziana – dziecko ściera cyfrę z odpowiedniego paznokcia lub zapisuje Jana kartce. Wygrywa ta osoba, która pierwsza opowie historię uczuć wszystkich palców swoje dłoni.
Życzę udanej i twórczej zabawy! Powodzenia!
Pozdrawiam Was serdecznie, życzę zdrowia, dużo słońca i tygodnia pełnego wrażeń!
Kochani, zachęcam Was do korzystania ze strony youtube - tu możemy znaleźć piosenki do utrwalania liczenia/ cyfr/liter/wymowy /wiedzy/nauki czytania sylabami/ do śpiewania!!! czyli po prostu do łatwego i przyjemnego utrwalania wiedzy
Dziękuję za to , że jesteście z nami, za te przesyłane wiadomości, zdjęcia, smsy, emaile, piękne filmiki, pozdrowienia!!!! Życzę udanej Zabawy! Zachęcam do dzielenia się swoimi działaniami wykonywanymi w domu na
facebooku; https://www.facebook.com/PSnr2/ (przypominam pocztę mailową do wychowawcy grupy:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.) DO Zobaczenia… Pozdrawiam serdecznie!!!